Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumenterande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Normer och stildrag som hör till dessa texttyper. |
Eleven kan med viktiga detaljer och nyanser återge det huvudsakliga innehållet i muntliga och skriftliga framställningar som förekommer i vardagen, samhället, studierna och arbetet. Eleven kan redogöra för innehållet i enkla texter av olika slag och modern skönlitteratur samt relatera innehållet till egna erfarenheter och allmänmänskliga och samhälleliga förhållanden. |
[Gy11, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till argumenterande texter (10 min)
- Förklara vad en argumenterande text är.
- Diskutera skillnader mellan argumenterande och andra texttyper.
- Gör en gemensam genomgång av vad som karaktäriserar en stark argumentation.
- Visa exempel på olika argumenterande texter.
2. Analys av argumenterande texter (15 min)
- Dela ut exempeltexter för analys.
- Arbeta i grupper för att identifiera argument och motargument.
- Diskutera i klassen vad som gjorde dessa texter effektiva.
- Sammanställ gruppernas fynd på tavlan.
3. Skriva en egen argumenterande text (20 min)
- Ge eleverna ett ämne de ska argumentera för eller emot.
- Gå igenom strukturen av en argumenterande text med fokus på inledning, argumentation och avslutning.
- Eleverna får börja planera sin text i par.
- Be dem tänka på motargument och hur dessa kan bemötas.
4. Presentation av texter (5 min)
- Eleverna delar kortfattat sina tankar om sina texter med klassen.
- Ge konstruktiv feedback.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Argumentationstekniker: Genomgång av olika tekniker som används för att övertyga läsaren, till exempel ethos, pathos och logos.
- Textstruktur: Hur en argumenterande text ska struktureras för att vara effektiv och begriplig.
- Språkliga uttryck: Lär dig att använda ett rikt och varierat språk för att förstärka argument.
- Motargument: Vikten av att känna till och inkludera motargument i sin egen text.
- Feedback och revidering: Hur man ger och tar emot feedback för att förbättra sin text.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Argumentation | Processen att upprätta ett resonemang för att övertyga någon. | Från latinets “argumentatio”, vilket betyder bevisföring. |
Motargument | Argument som ifrågasätter eller motsätter sig en annan ståndpunkt. | Från svenska med prefixet “mot” och “argument”. |
Retorik | Konsten att tala eller skriva på ett övertygande sätt. | Från grekiskans “rhetoriké”, vilket betyder talekonst. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken roll spelar känslor i en argumenterande text? Kan en text vara för emotionell?
- B. Hur viktigt är det att inkludera motargument i sin egen argumentation?
- C. Vad gör en argumentation mer övertygande – fakta eller känslor?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika ämnen att argumentera för. Varje grupp ska förbereda en kort presentation där de lyfter fram sina viktigaste argument samt bemöter några av produkterna av motargument. Presentationerna ska vara 3–5 minuter långa, och under tiden kan övriga elever ställa frågor för att utmana deras argumentation.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är syftet med en argumenterande text? | Att övertyga läsaren om en viss ståndpunkt. |
Nämn en typ av argumentationsteknik. | Ethos, pathos, logos. |
Vad är viktigt att tänka på när man skriver motargument? | Att bemöta dem på ett sakligt och respektfullt sätt. |
Hur kan man strukturera en argumenterande text? | Inledning, presentation av argument, bemötande av motargument och avslutande sammanfattning. |
Hemuppgift
Välj ett aktuellt ämne som intresserar dig. Skriv en argumenterande text på 1-2 sidor där du presenterar din ståndpunkt och bemöter möjliga motargument. Tänk på att använda de tekniker vi gått igenom i klassen.
Citat
”Ord kan inte förklara allt, men de kan förklara åtminstone något.” – John Green (2010). Detta citat betonar vikten av språk och kommunikation, vilket är centralt för temat i vår lektion om argumenterande skrivande.
Uppföljning
Eleverna ska kunna tillämpa de tekniker och strukturer som lärts under lektionen i sina kommande skrivuppgifter, vilket inkluderar att ge och ta emot feedback.