Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 1. Argumenterande texter. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Argumenterande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik. Frågor om upphovsrätt och integritet vid digital publicering. Eleven skriver en argumenterande text med viss klarhet och struktur där argumenten är relevanta och relaterade till ämnet.

[Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till argumentation (10 min)
  • Dela ut en kortfattad information om vad en argumenterande text är.
  • Diskutera syftet med argumentation i olika sammanhang.
  • Ge exempel på användning av argumenterande texter i samhället.
  • Ställ frågor för att lyssna på elevernas tidigare kännedom om ämnet.
2. Genomgång av argumentationsstruktur (10 min)
  • Presentera strukturen av en argumenterande text: tes, argument, motargument, slutsats.
  • Använd en digital presentation som stöd vid genomgången.
  • Ge exempel på hur en argumenterande text ska se ut.
  • Fråga eleverna om deras åsikter och tankar kring ämnet för att få dem engagerade.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem ett kontroversiellt ämne.
  • Be grupperna att diskutera och samla argument för och emot ämnet.
  • Ge tid för grupperna att förbereda korta presentationer av sina argument.
  • Samla in feedback från grupperna om deras diskussioner.
4. Skriva argumenterande text (15 min)
  • Ge eleverna tid att börja skriva sin egen argumenterande text.
  • Största fokus på struktur och innehåll i texten.
  • Erbjud individuell hjälp och stöd under skrivprocessen.
  • Informera om nästa lektion där de kommer att presentera sina texter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Argumentationsteknik: Lär eleverna om olika tekniker för att övertyga en publik, inklusive användning av ethos, pathos och logos.
  • Textstruktur: Fokusera på vikten av tydlig struktur i argumenterande texter för att göra budskapet klart och begripligt.
  • Källkritik: Undervisa om vikten av att granska källor och bevis för att stödja sina argument.
  • Retoriska grepp: Ge exempel på hur olika retoriska metoder kan påverka ett argument.
  • Korrekt språkbruk: Påminn eleverna om att använda korrekt språk och stil i sina texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argument En påstående eller tanke som stöds av bevis och används för att övertyga någon om en viss åsikt. Från latin “argumentum” som betyder “bevis”.
Tes Ett påstående eller åsikt som presenteras för att försvaras, ofta i inledningen av en argumenterande text. Från franska “thèse”, vilket kommer från grekiskans “thesis” som betyder “ställning”.
Motargument Argument som framställs för att motbevisa eller ifrågasätta en annan åsikt. Från latin “contra”, vilket betyder “mot”.
Källkritik Metoder för att granska och utvärdera källors trovärdighet och relevans. Svenskt ord som kombinerar “källa” och “kritik”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken roll spelar känslor i argumentation? Kan känslor vara mer övertygande än logiska argument?
  • B. Hur påverkar kulturella skillnader sättet vi argumenterar på? Ge exempel.
  • C. Kan det vara etiskt felaktigt att använda vissa typer av argumentationstekniker? Diskutera.

Aktivitet

Eleverna ska innan nästa lektion skriva en argumenterande text kring ett ämne de själva väljer. De ska inkludera en tydlig tes, minst tre argument och ett motargument för att ge en balanserad vy av ämnet. Fokus ska läggas på att använda konkret fakta och logiska resonemang för att styrka sina påståenden. Eleverna ska också förbereda en kort presentation av sin text som de kommer att framföra under nästa lektion.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är syftet med en argumenterande text? Att övertyga läsaren om en viss åsikt.
Vad innefattar en uppbyggnad av en argumenterande text? Tes, argument, motargument och slutsats.
Varför är källkritik viktigt? För att säkerställa att informationen i texten är korrekt och trovärdig.
Ge ett exempel på en retorisk teknik. Appell till känslor (pathos).
Vad betyder “motargument”? Argument som används för att ifrågasätta en annan åsikt.

Hemuppgift

Eleverna ska färdigställa sin argumenterande text som de påbörjade under lektionen. Texten ska vara minst 800 ord och ha en tydlig struktur med inledning, huvuddel och avslutning. De ska också ange källor för all information och argument de använder i texten. Hemuppgiften lämnas in senast nästa vecka.

Citat

“The pen is mightier than the sword.” – Edward Bulwer-Lytton, 1839

Detta citat betonar kraften i skrift och argumentation jämfört med våld och aggression. Det knyter an till lektionen då eleverna lär sig att uttrycka sina åsikter och övertyga andra genom sina skriftliga framställningar.


Modern Tillbaka-knapp