Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Historia 1b
Tema:
Den industriella revolutionen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Industrialiserings och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, såsom migration, fredssträvanden, resursfördelning, och ökat välstånd. | Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar deras betydelse för olika skeenden. |
[Gy 11, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till den industriella revolutionen (10 min)
- Ge en översikt över vad den industriella revolutionen innebar.
- Presentera kort de viktigaste förändringarna i samhällsstrukturer och teknologier.
- Ställ frågor för att engagera eleverna i samtalet.
- Förklara syftet med lektionen och vad eleverna kommer att lära sig.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp en specifik aspekt av den industriella revolutionen att diskutera.
- Be grupperna att presentera sina tankar för klassen.
- Facilitera diskussionen genom att ställa följdfrågor.
3. Källkritik och analys (15 min)
- Introducera vikten av att granska källor.
- Ge eleverna exempel på olika historiska källor relaterat till den industriella revolutionen.
- Gå igenom hur man kan värdera dessa källor utifrån källkritiska metoder.
- Be eleverna analysera minst en källa i sina grupper.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och de viktigaste punkterna som diskuterats.
- Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över informationsinnehållet.
- Be eleverna att tänka på hur den industriella revolutionen påverkar samhället idag.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Den industriella revolutionens start: Lär dig när och hur den industriella revolutionen inleddes och de faktorer som bidrog till dess uppkomst.
- Teknologiska innovationer: Förståelsen av de mest betydelsefulla uppfinningarna under perioden och deras inverkan på samhällen.
- Samhälleliga förändringar: Hur arbetslivet och livsvillkoren förändrades under den industriella revolutionen.
- Kritiskt tänkande kring historiebruk: Undersöka hur Historia kan användas i nutida politiska och ideologiska sammanhang.
- Global påverkan: Belysa hur den industriella revolutionen påverkade andra länder och kontinenters utveckling.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Industrialisering | Processen där samhället övergår från jordbruk till industri. | |
Källkritik | Metoder för att bedöma källors trovärdighet och relevans. | |
Demokratisering | Processen genom vilken ett samhälle blir demokratiskare. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar teknologi vårt samhälle idag jämfört med under den industriella revolutionen?
- B. Vilka positiva och negativa aspekter av industrialiseringen ser vi i vår värld idag?
- C. På vilket sätt kan historia användas som ett verktyg för att påverka nutiden?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de får ett case att arbeta med. De ska skapa en kort presentation som visar hur en specifik innovation under den industriella revolutionen påverkade samhället i dåtid samt dra paralleller till dess påverkan i dagens samhälle. Varje grupp kommer att ha 15 minuter för att förbereda och sedan presentera. De kan använda olika medier som PowerPoint, affischer eller muntliga presentationer.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilken tidsperiod definierar den industriella revolutionen? | Sent 1700-tal till mitten av 1800-talet. |
2. Ge ett exempel på en viktig uppfinning och dess uppfinnare. | Spinning Jenny, James Hargreaves. |
3. Hur påverkade industrialiseringen arbetarklassens liv? | Ökade arbetstimmar och förändrade levnadsvillkor. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats om hur den industriella revolutionen har påverkat ett specifikt område av dagens samhälle. Den ska vara 2-3 sidor lång och ta upp både positiva och negativa effekter. Uppgiften ska inlämnas senast nästa vecka.
Citat
“Alla samhällen är i ständig förändring.” – Eric Hobsbawm, 1994. Detta citat belyser hur den industriella revolutionen är ett konkret exempel på hur samhällen förändras radikalt och kan kopplas till vårt tema om industriell och social omvandling.