Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska som andraspråk 1
Tema:
Muntlig framställning och argumentation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal och diskussioner. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till ämne, syfte, situation och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. | Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över sin egen och andras språkanvändning och med säkerhet använda olika strategier för att utveckla sitt eget lärande. |
Skriftlig framställning av texter för kommunikation och reflektion. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation samt i huvudsak fungerande struktur och anpassning till texttyp, syfte och mottagare. Eleven följer språkliga normer och strukturer på ett i huvudsak fungerande sätt. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till muntlig framställning (15 min)
- Presentera lektionens mål och syfte med muntlig framställning.
- Diskutera varför muntlig kommunikation är viktig.
- Introducera de grundläggande elementen i en muntlig presentation.
- Ge exempel på olika typer av muntliga presentationer.
2. Tekniska hjälpmedel (10 min)
- Visa hur digitala verktyg kan stödja muntliga presentationer.
- Demonstrera exempel på presentationsverktyg.
- Diskutera fördelar och nackdelar med dessa verktyg.
- Ge tid för frågor och reflektioner.
3. Övning i grupper (15 min)
- Eleverna delas in i grupper om fyra.
- Varje grupp får ett ämne att diskutera.
- Ge instruktioner om hur presentationerna ska struktureras.
- Gruppen får öva sin presentation.
4. Framläggning och feedback (10 min)
- Grupperna framträder och håller sina presentationer.
- Övriga elever ger feedback utifrån nyckelelementen som diskuterades.
- Samla in feedback och diskutera gemensamma teman.
- Sammanfatta viktiga insikter från presentationerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Muntliga presentationer: Lär dig hur man presenterar på ett tydligt och engagerande sätt.
- Argumentationsteknik: Förstå grunderna i att formulera och försvara en ståndpunkt.
- Respons och feedback: Lär dig att ge och ta emot konstruktiv kritik från kamrater.
- Användning av digitala verktyg: Få insikt i hur teknologi kan stödja muntlig framställning.
- Språklig variation: Reflektera över hur olika språk och dialekter påverkar kommunikation.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Argumentation | Processen att framföra och försvara en åsikt eller ståndpunkt. | Från latin “argumentatio”. |
Presentation | Att framföra information för en publik. | Från franska “présentation”. |
Feedback | Återkoppling på en prestation eller ett arbete. | Från engelskans “feedback”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer anser ni är viktigast för en lyckad muntlig presentation?
- B. Hur kan vi som individer hjälpa varandra att förbättra vår kommunikation?
- C. Vilken roll spelar kultur i hur vi presenterar och kommunicerar?
Aktivitet
Som lektionsaktivitet ska eleverna förbereda en kort presentation (max 3 minuter) om ett ämne de är intresserade av. De ska också använda minst ett digitalt verktyg för att stödja sin presentation (exempelvis PowerPoint eller Prezi). Under denna aktivitet kommer eleverna att arbeta i par för att ge varandra feedback efter varje presentation, vilket uppmuntrar till reflektion och lärande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är det viktigaste att tänka på när man presenterar? | Att anpassa tonen och innehållet efter publiken. |
Hur kan du använda digitala verktyg för att förbättra din presentation? | Genom att visuellt stödja din presentation med bilder eller grafik. |
Vad är en viktig del av feedback? | Konstruktiv kritik för att hjälpa till att förbättra. |
Hemuppgift
För hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats där de reflekterar över en presentation de har sett. Uppsatsen ska vara mellan 500-800 ord och fokusera på vad som fungerade bra och vad som kunde förbättras. De ska även ge exempel på hur presenteraren använde tekniska hjälpmedel.
Citat
“Ordet är makt.” – Nelson Mandela, 1990 Detta citat poängterar vikten av kommunikation och hur ord kan påverka och förändra. Knyter an till lektionen genom att vår diskussion handlar om att använda sitt språk som ett verktyg för att påverka.
Uppföljning
Nästa steg är att analysera elevernas uppsatser i en kommande lektion för att finna gemensamma mönster och motiv i deras reflektioner.