Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 3
Tema: Komparativ analys av klass och kön i litteraturen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Analysera och tolka litteratur utifrån olika perspektiv, såsom klass och kön. | Eleven kan tolka och analysera litterära verk med viss säkerhet och jämföra teman och motiv. |
[Källa: Gy11, Svenska 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till komparativ analys av klass och kön (10 min)
- Presentera begreppen klass och kön.
- Diskutera hur dessa teman kan skildras i litteraturen.
- Ge exempel på litterära verk där dessa teman förekommer.
- Fördela litteraturverk till eleverna för vidare studier.
2. Litteraturstudie: “Jane Eyre” av Charlotte Brontë (15 min)
- Genomför en gemensam läsning av utvalda stycken.
- Diskutera kvinnlig identitet och klassklyftor i boken.
- Ställ frågor kring hur dessa teman påverkar berättelsen.
- Anteckna elevernas insikter och reflektioner.
3. Film: “Pride” (15 min)
- Introducera filmen och dess bakgrund.
- Visa filmen i klassrummet.
- Diskutera filmens teman av klass och kön efter visningen.
- Jämför och kontrastera med litterära verk.
4. Avslutande diskussion och presentation (10 min)
- Ge eleverna möjlighet att presentera sina analyser.
- Uppmuntra reflektioner kring vad de lärt sig.
- Sammanfatta lektionen och dess centrala teman.
- Presentera nästa lektion och vilka litterära verk de ska fokusera på.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Klass och kön:** Litteraturen kan spegla samhälleliga strukturer kring klass och kön, vilket formar karaktärernas liv och handlingar.
- Intertekstualitet:** Förstå hur olika verk refererar och relaterar till varandra kan fördjupa analyser.
- Litterära perspektiv:** Att använda olika perspektiv ger en rikare förståelse av textens budskap och tematik.
- Kulturell kontext:** Kännedom om den tid och plats verket skrevs i hjälper att förstå karaktärernas motiv.
- Analysförmåga:** Förmåga att kritiskt analysera och diskutera litterära verk är centralt i detta ämne.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Klass | En term för en grupp med gemensamma socioekonomiska egenskaper. | Från latinets “classis”. |
Kön | Refererar till sociala och kulturella roller som är kopplade till det biologiska könet. | Från gammelsvenska “kön”, som har rötter i germanska språk. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar klasskillnader möjligheterna för en individ i samhället?
- B. Vilken roll spelar kön i våra litterära verk, och hur kan det format idéer om identitet?
- C. Hur kan vi se kopplingar mellan litterära teman och nutida samhällsfrågor kring klass och kön?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och tilldelas olika litterära verk som de ska jämföra utifrån temat klass och kön. Varje grupp förbereder en kort presentation där de analyserar hur dessa teman framträder i deras tilldelade verk. De ska även diskutera likheter och skillnader mellan verken och förbereda frågor att ställa till de andra grupperna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad innebär klass i litteraturen? | Det refererar till sociala och ekonomiska skillnader. |
2. Hur kan kön påverka berättelsen i en roman? | Det kan forma karaktärernas val, relationer och identiteter. |
3. Vilket litterärt verk berörde dig mest under lektionen? | Svar varierar beroende på elevernas perspektiv. |
4. Hur kan vi se klass och kön speglas i dagens samhälle? | Genom sociala mediers roll och representationer i populärkultur. |
5. Av vilka skäl är det viktigt att studera litteratur med dessa teman? | För att förstå och kritiskt granska samhället vi lever i. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats om en litterär karaktärs upplevelse av klass eller kön, baserat på den litteratur som har diskuterats under lektionen. Uppsatsen ska vara minst 2-3 sidor lång och inkludera citat från verket för att stödja sina argument.
Citat
*“Att förändra världen är inget stort projekt, det är ett liv.”* – Alice Walker, 1982. Citatet handlar om vikten av individuell handling och dess inverkan på samhällsförändring, vilket kopplar an till teman av social klass och identitet i litteraturens kontext.