Lektion. Historia 1b. Industrialiseringen och demokratiseringen. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1b

Tema: Industrialiseringen och demokratiseringen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar, samt hur individer och grupper använt historia i olika sammanhang.
Betygskriterium (E) Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Inledning och målsättning (10 min)
  • Introducera dagens tema: Industrialiseringen och dess inverkan på demokratiprocessen.
  • Presentera dagens mål och syfte med lektionen.
  • Fråga eleverna om deras tidigare kunskaper gällande industrialiseringen.
  • Diskutera betydelsefulla händelser under perioden.
  • Skapa en öppen diskussion för att aktivera kunskaper.
2. Föreläsning och bildmaterial (15 min)
  • Ge en kort översikt av industrialiseringens början och huvuddrag.
  • Visa bilder och grafiska representationer av förändringar under epoken.
  • Förklara sambandet mellan industrialisering och ökande sociala krav.
  • Ge exempel på centrala aktörer och rörelser som påverkade demokratin.
  • Uppmana eleverna att ställa frågor om innehållet.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i grupper för att diskutera frågor kring industrialiseringens påverkan.
  • Ge specifika frågeställningar att diskutera (ex. Hur påverkades arbetarklassen?).
  • Be varje grupp att anteckna sina insikter och förbereda en kort sammanfattning.
  • Samla in grupperna för att dela med sig av resultaten.
  • Facilitera en gemensam reflektion kring diskussionerna.
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
  • Återkoppla till lektionens mål och vad som har diskuterats.
  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från dagens lektion.
  • Diskutera kort hur industrialiseringen påverkat dagens samhälle.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa sista frågor.
  • Informera om nästa lektion och dess innehåll.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Industrialiseringen: Förståelse för definitionen av industrialisering, samt dess tidiga exempel och effekter.
  • Demokratiseringsprocesser: Hur industrialiseringen initierade sociala förändringar och krav på politiska reformer.
  • Historiska aktörer: Lär känna de nyckelpersoner som formade rörelser för demokrati under denna period.
  • Källkritik: Utveckla en grundläggande förståelse för att granska historiska källor och deras kontext.
  • Samhällsförändringar: Identifiera hur industrialiseringen har påverkat både lokala och globala samhällen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Industrialisering Processen där samhällen övergår från agrariska till industriella ekonomier. Från franska “industrialisation”.
Demokrati En styrelseform där makten ligger hos folket, som väljer sina företrädare. Från grekiska “dēmokratía”, där “dēmos” betyder folk och “kratos” betyder makt.
Socialism En politisk och ekonomisk teori som förespråkar att produktionsmedlen ska ägas kollektivt. Från franska “socialisme”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi se paralleller mellan industrialiseringen och dagens teknologiutveckling?
  • B. Vilka svårigheter kan uppstå när samhällen strävar efter demokratisation under tryck?
  • C. På vilket sätt var och är industrialiseringen en dubbeläggad svärd för arbetarklassen?

Aktivitet

Under lektionen ska eleverna skapa tidslinjer som visar viktiga händelser under industrialiseringen. De ska inkludera centrala datum, namn på nyckelpersoner och en kort beskrivning av deras bidrag. Detta visuella verktyg ska hjälpa dem att förstå utvecklingen över tid och dess samband med demokratiseringen. Aktiviteten ska vara utformad så att den stöder både individuellt och gruppbaserat arbete, och sedan presenteras för klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad kännetecknar industrialiseringen? Övergång från jordbruk till industriell produktion, urbanisering, tekniska innovationer.
Hur påverkade industrialiseringen samhällets struktur? Skapade nya arbetarklasser, förändrade sociala relationer och maktförhållanden.
Vilka var de största motståndarna till industrialiseringen under denna tid? Traditionella bönder och hantverkare som förlorade arbetstillfällen och ställning.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflekterande text om hur de tror att industrialiseringen kan påverka deras egna liv och samhälle. Texten ska vara mellan 800 och 1200 tecken och de ska inkludera minst två exempel från lektionens innehåll för att stödja sina argument. De ska också tänka på framtida samhällsfrågor de kan se som relaterade till de förändringar som sker idag.

Citat

“Historien lär oss, men hon har ingen liknande läromästare.” – William Shakespeare (1564-1616). Citatet handlar om hur historiska händelser och erfarenheter formar våra beslut idag och poängterar vikten av att lära sig av det förflutna.


Modern Tillbaka-knapp