Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 1b. Industrialisering och demokratisering. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Historia 1b

Tema:

Industrialisering och demokratisering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, exempelvis migration, fredssträvanden, resursfördelning, ökat välstånd och internationellt samarbete.
Betygskriterium (E) Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till industrialiseringen (10 min)
  • Presentera tidslinjen för industrialiseringen i Europa.
  • Diskutera nyckelhändelser som bidrog till industrins framväxt.
  • Ge exempel på påverkande faktorer såsom teknik och ekonomi.
  • Ställ frågor till klassen för att engagera dem.
2. Gruppdiskussion om demokratisering (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp ett land under demokratisk förändring.
  • Diskutera skillnader och likheter mellan dessa länders utveckling.
  • Be varje grupp presentera sina fynd för klassen.
  • Sammanfatta diskussionerna i helklass.
3. Källanalys (15 min)
  • Introducera källkritiska metoder.
  • Visar exempel på primära och sekundära källor relaterade till industrialiseringen.
  • Genomför ett källkritiskt arbete med en vald text eller bild.
  • Diskutera som helklass hur källorna kan tolkas olika.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Låt eleverna skriva ner sina tankar om hur industrialiseringen förändrat samhället.
  • Diskutera reflektionerna i mindre grupper.
  • Sammanfatta lugnt och ge utrymme för frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Industrialiseringen. Eleverna behöver förstå hur och varför industrialiseringen startade, dess påverkan på ekonomin och samhället.
  • Demokratins framväxt. Kunna redogöra för hur olika demokratiska system har utvecklats under 1800-1900-talet.
  • Sociala förändringar. Ha insikt i de sociala konsekvenser som industrialiseringen medförde, såsom arbetsförhållanden och urbanisering.
  • Källkritik. En grundläggande färdighet att kritiskt granska källor och förstå kontexten där de skapades.
  • Historisk kontextualisering. Ha förmågan att placera historiska händelser i ett bredare perspektiv för att se deras betydelse för nutida frågor.

Ordkollen

Term Förklaring Etymologi
Industrialisering Övergången från jordbrukssamhälle till industrisamhälle där mekanisering och fabriker bli centrala. Från latin “industria” betyder flit eller flitigt arbete.
Demokrati Styrelseskick där makten utgår från folket genom fria val. Från grekiska “demokratia” som betyder folkstyre.
Källkritik Metod för att granska, diskutera och bedöma källors trovärdighet. Kommen från begreppet “källa”, framhäver vikten av ursprung.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkade industrialiseringen samhällets uppbyggnad och vilka grupper drevs främst av förändringen?
  • B. Vilka är de mest betydelsefulla demokratisk reformer som kom till under 1800-talet och hur kan vi se deras fortsatt påverkan idag?
  • C. Hur kan vi se paralleller mellan historiska händelser och nutida samhällskonflikter?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får en historisk händelse kopplad till industrialiseringen eller demokratiseringen. Varje grupp ska skapa en tidslinje där de markerar viktiga punkter och presenterar sin händelse för resten av klassen. De ska också diskutera hur händelsen påverkat dagens samhälle och göra en kort presentation.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är industrialisering? Övergången från jordbruk till industri.
2. Nämn en konsekvens av industrialiseringen. Urbanisering och förändrade arbetsförhållanden.
3. Vad står demokrati för? Folkmakt.
4. Vad innebär källkritik? Att granska och värdera källors trovärdighet.
5. Ge ett exempel på en viktig demokratisk reform. Allmän rösträtt.
6. Hur har den industriella revolutionen påverkat det moderna samhället? Ökad produktion och förändrade sociala strukturer.
7. Vad är en primär källa? Originalmaterial som skapades under den tid som studeras.
8. Hur används historia i nutid? För att förstå och förklara dagens samhällsfrågor.

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att skriva en kort essä (2-3 A4-sidor) om hur en specifik händelse under industrialiseringen har format dagens samhälle. De ska använda egna ord och inkludera minst två källor som de ska referera till korrekt.

Citat

”Historien upprepar sig; första som tragedi, andra som komedi.” – Karl Marx, 1852. Detta citat betonar vikten av att förstå historiska mönster för att kunna tolka och förutsäga framtida händelser.


Modern Tillbaka-knapp
×