Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Historia 1a2
Tema:
Industrialisering och Demokratisering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat för lektionen och dess relevans för dagens samhälle.
- Diskutera kortfattat vad industrialisering innebär.
- Ge exempel på viktiga händelser i Sveriges historia under denna tid.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
2. Genomgång av källor (15 min)
- Introducera olika typer av historiska källor (primära och sekundära).
- Diskutera vikten av källkritik.
- Ge exempel på hur källor kan tolkas på olika sätt.
- Utför en gemensam analys av en valfri primär källa kopplad till industrialiseringen.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper för att diskutera hur industrialiseringen har påverkat olika samhällsgrupper, exempelvis arbetare och kvinnor.
- Ge varje grupp att diskutera och sammanfatta sina tankar.
- Varje grupp presenterar kort sina resultat för klassen.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Ställ frågor till eleverna för att sammanfatta vad de lärt sig.
- Be dem reflektera över hur historiska händelser formar vår nutid.
- Informera om nästa lektion och vad som kommer att tas upp.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Industriell revolution. Diskutera hur denna era förändrade samhällen och ekonomier, både lokalt och globalt.
- Demokratins framväxt. Utforska de sociopolitiska förändringar som skedde under 1800-talet och hur de ledde till ökad folkrepresentation.
- Könsroller under industrialiseringen. Undersök hur kvinnors roller förändrades med industrialiseringens framfart.
- Sociala rörelser. Ta upp betydelsen av olika sociala rörelser i Sverige och världen och deras kamp för rättigheter.
- Globalisering. Diskutera effekterna av industrialisering på globala handelsmönster och kulturell utbyte.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Industrialism | Ekonomiskt system där industriell produktion dominerar över agrar produktion. | Från latinet “industria” som betyder flit eller aktivitet. |
Demokrati | Styrform där makten ligger hos folket genom valda representanter. | Från grekiskan “dēmokratía” som betyder folkstyre. |
Kolonialism | Politik och praktik av att absorbera och styra andra länder. | Från latinets “colonia” som betyder bosättning. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att industrialiseringen skulle sett ut om den aldrig inträffat?
- B. Vilka andra faktorer än ekonomi tror ni har påverkat demokratins utveckling?
- C. Är det möjligt att lära av historian för att undvika framtida konflikter? Hur?
Aktivitet
Uppgiften är att skapa ett visuellt tidslinje som visar viktiga händelser under industrialiseringen och demokratins framväxt i Sverige. Eleverna delas in i grupper och ges ett ark för att illustrera händelser med korta beskrivningar. Tidslinjen ska inkludera minst fem viktiga händelser och presenteras för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad var en av de viktigaste drivkrafterna bakom industrialiseringen? | Maskinteknik och innovation. |
2. Hur påverkade industrialiseringen arbetarklassen? | Skapade nya arbetstillfällen men också nya utmaningar som dåliga arbetsförhållanden. |
3. Vad innebär demokratins utveckling? | Ökad folkrepresentation och rättigheter för medborgarna. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats på 2 A4-sidor där de reflekterar över hur industrialiseringen påverkade olika grupper i samhället. De ska använda minst två källor och göra en kort källkritisk bedömning av dem.
Citat
“Den som inte känner sin historia är dömd att upprepa den.” – George Santayana (1905). Detta citat betonar vikten av att studera historia för att förstå vår nutid och för att kunna forma en bättre framtid.