Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 2
Tema: Antiken
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Litteraturhistoria och litteraturanalys med fokus på antika verk och dess stilar. | Eleven kan diskutera litterära verk och deras teman med viss säkerhet. |
Antikens kultur och samhällsstruktur. | Eleven kan redogöra för centrala teman och händelser i litterära verk. |
[Läroplan för gymnasieskolan, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till antiken (10 min)
- Inled med en kort presentation av antikens tidsperiod och dess geografiska plats.
- Diskutera varför antiken är viktig för vår kultur och litteratur.
- Presentera några kända författare och verk från perioden.
- Fråga eleverna vad de vet om antikens historia.
2. Diskussionsmoment (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem några diskussionsfrågor att diskutera.
- Be grupperna att sammanfatta sina tankar och presentera dem kort för klassen.
- Styr diskussionen mot centrala teman som mod, hjältedåd och mänsklig svaghet.
3. Sammanfattning av huvudteman (15 min)
- Gå igenom de viktigaste temana i antiken, och hur dessa reflekteras i litteraturen.
- Använd exempel från kända verk (t.ex. Iliaden och Odysséen).
- Diskutera hur antiken fortfarande påverkar dagens samhälle och litteratur.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
- Samla in tankar och frågor inför nästa lektion där ni djupdyker i specifika verk.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Antikens tidsperiod: Förståelse för när och var antiken ägde rum.
- Litterära verk: Kännedom om några av de mest kända verken som Iliaden och Odysséen.
- Tematik: Diskussion om centrala teman och deras relevans idag.
- Kultur: Insikt i antikens samhällsstruktur och dess betydelse för litteraturen.
- Influens: Förmåga att koppla antikens litteratur till dagens konst och kultur.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Antiken | Tidsperiod i historien som omfattar de gamla grekiska och romerska samhällena. | Från latin “antiquus” som betyder gammal. |
Litteratur | Skriftlig konst som innefattar böcker, poesi och drama. | Från latin “litteratura” som betyder bokstavskonst. |
Tragedi | En allvarlig dramatisk form som ofta slutar olyckligt. | Från grekiska “tragodia” som betyder “get på ko”. |
Epik | Berättande litteratur som fokuserar på stora händelser. | Från grekiska “epikos” vilket innebär berättande. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka likheter och skillnader ser du mellan antika hjältar och moderna hjältar?
- B. Hur tror du att antikens litteratur har påverkat våra värderingar idag?
- C. Vilka teman i antiken tycker du är mest relevanta för oss idag och varför?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de ska skriva en kort dramatisk scen inspirerad av ett antikt verk eller tema. Varje grupp får välja ett tema från antiken, som plikt, mod, eller kärlek. Scenen ska vara mellan 5-10 minuter lång och framföras för klassen. Efter varje uppsättning diskuteras hur temat framställs och relateras till antikens skapelser.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad kännetecknar antikens litteratur? | Stora teman, hjältar, tragedier. |
2. Nämn en känd antik text. | Iliaden. |
3. Vilken betydelse har gudar i antiken? | De styr och påverkar människors liv. |
4. Hur presenteras mod i antika verk? | Genom hjältedåd. |
5. Vilka samhällsnormer finns i antik litteratur? | Plikt, ära, familj, tro. |
6. Nämn en antik författare. | Homer. |
7. Vad är en tragedi? | En allvarlig dramatisering med olycklig utgång. |
8. Hur har antiken påverkat vår kultur? | Genom konst, litteratur och undervisning. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att läsa en valfri antik text (t.ex. en del av Iliaden eller Odysséen) och skriva en reflektion om hur temat relaterar till dagens värld. Skrivningen ska vara två sidor A4 lång.
Citat
“Konsten att tänka är att inte tänka.” – Platon, ca 347 f.Kr. Detta citat reflekterar över vikten av reflektion och djupgående eftertanke, en grundsten i antikens filosofi och litteratur.