Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Moderna språk 1
Tema: Vardagliga situationer och intressen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Moderna språk 1 omfattar kommunikationens innehåll, vardagliga situationer, intressen, personer, platser och åsikter samt känslor. | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. |
Reception av tydligt talat språk och enkla texter från olika medier, dialoger och berättelser. | Eleven läser samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. |
Produktion av samtal och skrivande för kontakt och kommunikation, presentationer och beskrivningar i tal och skrift. | Eleven formulerar sig i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. |
[Gy11, Moderna språk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera dagens tema: vardagliga situationer.
- Gå igenom kursens centrala innehåll med eleverna.
- Diskutera varför detta tema är viktigt att förstå.
- Ställ öppna frågor för att väcka intresse.
2. Lyssningsövning (15 min)
- Spela upp en inspelning av en dialog i en vardaglig situation.
- Be eleverna anteckna nyckelord och fraser som de hör.
- Diskutera vad de har hört i grupper.
- Samla klassens svar och skriv på tavlan.
3. Grupparbete: Rollspel (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp en scenariotext att öva på.
- Eleverna ska förbereda en kort dialog att framföra för klassen.
- Ställ frågor för att hjälpa dem att tänka igenom sina roller.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Be varje grupp att framföra sin dialog för klassen.
- Ge feedback och diskutera vad som var bra i varje framträdande.
- Avsluta med en gemensam reflektion kring vad de har lärt sig.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vardagliga fraser: Lär känna fraser som används i vardagliga samtal och hur de används i olika situationer.
- Grammatik: Grundläggande grammatiska strukturer som är viktiga att förstå för att kunna kommunicera effektivt.
- Kulturella inslag: Förståelse för hur kulturella skillnader kan påverka kommunikationen.
- Lyssnarkunskaper: Utveckla förmågan att förstå tydligt talat språk.
- Diskussionsteknik: Tekniker för att delta i och leda diskussioner, samt att ge och ta emot feedback.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Dialog | En konversation mellan två eller flera personer. | Kommer från grekiska ordet “dialogos”. |
Vardaglig | Relaterad till det dagliga livet och vanliga aktiviteter. | Från fornnordiska “varda”, att bli till. |
Fras | Grupp av ord som bildar en enhet. | Latin “phrasis”, som betyder att uttrycka. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad anser du är skillnaden mellan dagliga och formella samtal? Diskutera med en partner.
- B. Hur kan kultur påverka hur vi kommunicerar i olika sammanhang?
- C. Vilken roll spelar kroppsspråk i vardaglig kommunikation?
Aktivitet
Eleverna ska skapa egna dialoger som de sedan framträder inför klassen. De ska välja en vardaglig situation, till exempel att beställa mat eller fråga om vägen. Eleverna ska först skriva ner dialogen i par och öva på att framföra den på ett naturligt sätt. Denna aktivitet ska främja deras tal- och lyssnarförmågor i målspråket.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vilken fras var mest användbar under lektionen? | Som svar kan eleverna nämna en specifik fras. |
Hur har du förbättrat din förståelse av målspråket idag? | Eleverna ger konkreta exempel. |
Vilket stycke kände du dig mest osäker på? | Eleverna uttrycker sina osäkerhetsområden. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text om en vardaglig situation de har upplevt nyligen. Texten ska vara på 1 A4-sida och innehålla minst fem olika fraser som de har lärt sig under lektionen. De ska även förbereda sig för att läsa upp texten inför klassen nästa gång vi ses.
Citat
”Språket är den mest mäktiga av alla verktyg.” – Nelson Mandela, 1994
Detta citat belyser hur viktigt språket är för att kommunicera och skapa förståelse mellan människor. Det relaterar direkt till temat för lektionen där vi fördjupar oss i hur vi använder språk i vardagslivet.