Lektion. Svenska. Författarskap och samtal. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Svenska

Tema: Författarskap och samtal

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Delta i samtal och diskussioner med koppling till texter. Eleven kan delta aktivt i samtal och diskussioner.
Läsa och analysera skönlitteratur för olika syften och sammanhang. Eleven kan läsa och återberätta innehållet i en skönlitterär text.
Skriva olika typer av texter med syfte att utveckla eget språk och stil. Eleven kan skriva med en enkel struktur och varierat innehåll.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Inledning och syfte (10 min)
    • Diskutera betydelsen av författarens roll och hur de skapar berättelser.
    • Ställ frågor om vad eleverna tycker är viktigt i en berättelse.
  2. Författarbesök (20 min)
    • Anordna ett besök av en lokal författare eller praktisera ett dramatiskt samtal där eleverna får ställa frågor.
    • Låt författaren dela sin erfarenhet av att skriva.
  3. Diskussion och reflektion (20 min)
    • Efter besöket, håll en diskussion i klassen om vad som inspirerat författaren och hur eleven kan använda detta i sitt eget skrivande.
    • Diskutera betydelsefulla teman som framkommit.

Ämnesinnehåll

  • Författarskap: Få insikt i författarens arbetsmetoder och stil.
  • Samtal: Förstärka uttrycksförmåga genom att ställa frågor och delta i diskussioner.
  • Reflektion: Tänka över lärdomarna från författarbesöket och koppla det till egna skrivprocesser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Författarskap Konsten av att skriva böcker och texter. Från tyska “Schreiber”.
Inspirera Att ge idéer och motivation till att göra något. Från latin “inspirare”.
Samtal En dialog mellan människor för att diskutera olika ämnen. Från latin “symbolum”.
Reflektion Att tänka över och analysera sina erfarenheter. Från latiniskt “reflexio”.
Teman Centrala idéer i en berättelse som utforskas. Från grekiska “thema”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad var det mest intressanta som författaren sade?
  • B. Hur kan vi använda informationen vi fick i vårt eget skrivande?
  • C. Vilka teman dök upp under samtalet?

Aktivitet

Eleverna får i grupper skapa sina egna frågor och presentera dem i klass. De kan diskutera hur dessa frågor kan anpassas till sina egna berättelser.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad lärde du dig av författarbesöket? (Elevernas svar).
2. Vilket citat eller idé fastnade hos dig? (Elevernas svar).
3. Hur skulle du kunna använda detta i ditt eget skrivande? (Elevernas svar).
4. Vad tyckte du var mest inspirerande? (Elevernas svar).
5. Hur kan man träna sina skrivkunskaper efter detta? (Elevernas svar).
6. Vilka teman skulle ni vilja utforska vidare? (Elevernas svar).
7. Känner ni er motiverade att skriva mer? (Elevernas svar).
8. Vad tycker ni var mest intressant med författarens liv? (Elevernas svar).

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna skriva ner sina tankar och reflektioner kring besöket och skissa på sin egen berättelse baserad på det.

Citat

“Att skriva är att skapa i ordens värld.” – Tove Jansson. Citatet visar hur skrivande ger möjlighet att uttrycka tankar, känslor och världar vi vill dela.


Modern Tillbaka-knapp