Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Berättelse och textförståelse. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Svenska

Tema: Berättelse och textförståelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Läsning av skönlitteratur och andra texter för barn. – Eleven kan ge exempel på handling och centrala personer i en berättelse.
– Att samtala om innehållet i texter. – Eleven kan samtala om sina egna erfarenheter och relatera dem till berättelsen.
– Förståelse för att ställa frågor kring texter. – Eleven kan ställa och svara på frågor om texters innehåll.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till berättelsen (10 min)

  • Presentera veckans berättelse. Varför valde vi just denna berättelse?
  • Diskutera kortfattat vad eleverna tror berättelsen handlar om.
  • Berätta om författaren och illustratören om det är relevant.

2. Gemensam läsning av berättelsen (20 min)

  • Läs berättelsen högt för klassen.
  • Pausa vid viktiga delar för att samtala om handlingen och karaktärerna.
  • Ställ öppna frågor under läsningen för att engagera eleverna.

3. Diskussionsfrågor (10 min)

  • Ställ frågor som rör innehållet “Mellan raderna” och göra inferenser:
  • Vad tror ni hände efter att berättelsen slutade?
  • Varför tror ni att karaktären kände så här?
  • Vad tror ni författaren ville säga med berättelsen?

4. Sammanfattning och avslutning (10 min)

  • Sammanfatta berättelsen och ta upp centrala teman.
  • Be eleverna dela sina tankar och reflektioner kring berättelsen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättelseuppbyggnad: Hur är berättelsen strukturerad? Vad är inledning, mitt och slut?
  • Karaktärerna: Vilka är de viktigaste karaktärerna och vad driver dem?
  • Tema: Vad handlar berättelsen om på djupet? Finns det ett budskap?
  • Språk: Vilka språkliga verktyg använder författaren för att måla upp bilder?
  • Personliga kopplingar: Hur kan eleverna relatera till berättelsens tema?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berättelse En skildring av händelser, oftast fiktiv. Från svenska “berätta”.
Karaktär En person i en berättelse. Från grekiska “charakter”, som betyder “märka ut”.
Tema Berättelsens centrala fråga eller huvudidé. Från grekiska “thema”, som betyder “ämnet”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tycker du var det mest spännande i berättelsen? Varför?
  • B. Om du kunde ändra slutet på berättelsen, vad skulle du ha gjort annorlunda?
  • C. Hur skulle du ha reagerat om du var i huvudpersonens situation?

Aktivitet

Eleverna delas upp i små grupper och ska skapa en egen kort berättelse baserat på temat i den lästa berättelsen. De ska sedan illustrera en scen ur sin berättelse och presentera det för klassen. Detta främjar både kreativitet och samarbete.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlade berättelsen om? (exempel på svar)
Vem var din favoritkaraktär och varför? (exempel på svar)
Vad hände i slutet av berättelsen? (exempel på svar)
Vad lärde du dig av berättelsen? (exempel på svar)
Hur kände sig huvudpersonen? (exempel på svar)
Vilket var berättelsens tema? (exempel på svar)
Kan du relatera till något i berättelsen? (exempel på svar)
Vad skulle du vilja veta mer om? (exempel på svar)

Hemuppgift

Eleverna skriver en kort berättelse (1-2 sidor, A4) där de använder samma struktur som berättelsen de läst. De ska också inkludera en illustration som passar in i berättelsen.

Citat

“Berättande är en konst.” – Okänd. Detta citat betonar vikten av att förstå och kunna använda berättande som ett sätt att kommunicera.


Modern Tillbaka-knapp