Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 2
Ämne: Svenska
Tema: Berättelse och textförståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Läsning av skönlitteratur och andra texter för barn. | – Eleven kan ge exempel på handling och centrala personer i en berättelse. |
– Att samtala om innehållet i texter. | – Eleven kan samtala om sina egna erfarenheter och relatera dem till berättelsen. |
– Förståelse för att ställa frågor kring texter. | – Eleven kan ställa och svara på frågor om texters innehåll. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till berättelsen (10 min)
- Presentera veckans berättelse. Varför valde vi just denna berättelse?
- Diskutera kortfattat vad eleverna tror berättelsen handlar om.
- Berätta om författaren och illustratören om det är relevant.
2. Gemensam läsning av berättelsen (20 min)
- Läs berättelsen högt för klassen.
- Pausa vid viktiga delar för att samtala om handlingen och karaktärerna.
- Ställ öppna frågor under läsningen för att engagera eleverna.
3. Diskussionsfrågor (10 min)
- Ställ frågor som rör innehållet “Mellan raderna” och göra inferenser:
- Vad tror ni hände efter att berättelsen slutade?
- Varför tror ni att karaktären kände så här?
- Vad tror ni författaren ville säga med berättelsen?
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Sammanfatta berättelsen och ta upp centrala teman.
- Be eleverna dela sina tankar och reflektioner kring berättelsen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättelseuppbyggnad: Hur är berättelsen strukturerad? Vad är inledning, mitt och slut?
- Karaktärerna: Vilka är de viktigaste karaktärerna och vad driver dem?
- Tema: Vad handlar berättelsen om på djupet? Finns det ett budskap?
- Språk: Vilka språkliga verktyg använder författaren för att måla upp bilder?
- Personliga kopplingar: Hur kan eleverna relatera till berättelsens tema?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Berättelse | En skildring av händelser, oftast fiktiv. | Från svenska “berätta”. |
Karaktär | En person i en berättelse. | Från grekiska “charakter”, som betyder “märka ut”. |
Tema | Berättelsens centrala fråga eller huvudidé. | Från grekiska “thema”, som betyder “ämnet”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker du var det mest spännande i berättelsen? Varför?
- B. Om du kunde ändra slutet på berättelsen, vad skulle du ha gjort annorlunda?
- C. Hur skulle du ha reagerat om du var i huvudpersonens situation?
Aktivitet
Eleverna delas upp i små grupper och ska skapa en egen kort berättelse baserat på temat i den lästa berättelsen. De ska sedan illustrera en scen ur sin berättelse och presentera det för klassen. Detta främjar både kreativitet och samarbete.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad handlade berättelsen om? | (exempel på svar) |
Vem var din favoritkaraktär och varför? | (exempel på svar) |
Vad hände i slutet av berättelsen? | (exempel på svar) |
Vad lärde du dig av berättelsen? | (exempel på svar) |
Hur kände sig huvudpersonen? | (exempel på svar) |
Vilket var berättelsens tema? | (exempel på svar) |
Kan du relatera till något i berättelsen? | (exempel på svar) |
Vad skulle du vilja veta mer om? | (exempel på svar) |
Hemuppgift
Eleverna skriver en kort berättelse (1-2 sidor, A4) där de använder samma struktur som berättelsen de läst. De ska också inkludera en illustration som passar in i berättelsen.
Citat
“Berättande är en konst.” – Okänd. Detta citat betonar vikten av att förstå och kunna använda berättande som ett sätt att kommunicera.