Lektion. Svenska. Ord och begrepp. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Svenska

Tema: Ord och begrepp

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsa och analysera olika typer av texter, till exempel skönlitteratur och faktatexter. Eleven kan läsa och återberätta handlingen i en text. Diskutera och analysera viktiga ord och begrepp i texter. Eleven kan förklara och använda betydelsen av centrala ord i en text.
Skriva och bearbeta egna texter. Eleven kan formulera sig enkelt och begripligt i vanlig skriftspråk.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Inledning till ord och begrepp (10 min)
  • Diskutera varför det är viktigt att förstå och använda rätt ord och begrepp i texter.
  • Ge exempel på hur ett enda ord kan förändra betydelsen i en mening (exempelvis: glad, ledsen, orolig).
  • Ställ frågor som: “Vad betyder ordet ‘hjälte’? Har vi andra ord som har liknande betydelse?”
2. Gemensam läsning av berättelse (15 min)
  • Läs en kort berättelse tillsammans och markera viktiga ord och begrepp under läsningen.
  • Stanna upp och diskutera betydelsen av dessa ord och hur de hjälper oss att förstå berättelsen bättre.
  • Låt eleverna ge exempel på när de har hört eller använt dessa ord tidigare.
3. Ord och begrepp i grupp (20 min)
  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem i uppdrag att välja 5-6 viktiga ord eller begrepp från berättelsen.
  • Varje grupp ska arbeta med att definiera ordens betydelse och skriva exempelmeningar där de används.
  • Be grupperna att också skapa en enkel illustration som hjälper till att förklara ordets betydelse.
4. Presentation och avslutning (5 min)
  • Låt varje grupp presentera sina valda ord och begrepp för klassen, och förklara deras betydelse och exempel.
  • Diskutera hur dessa ord bidrar till att förstå berättelsens tema och budskap.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Ordförråd: Utveckla och expandera elevens ordförråd genom att fokusera på centrala begrepp.
  • Analys: Förstå hur betydelsen av ord kan förändra interpretationen av en text.
  • Skrivande: Hjälpa eleverna att använda nya ord i sina egna skrivuppgifter.
  • Visualisering: Använda illustrationer för att förstärka förståelsen av ord och begrepp.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Begrepp En allmän term för en ide eller ett koncept. Grekiska “conceptus”, som betyder ‘att förstå’.
Ordförråd Det totala antalet ord en person känner till och kan använda. Tyska “Wortschatz”, som betyder ‘ordskatt’.
Synonym Ett ord med liknande eller samma betydelse som ett annat ord. Grekiska “synonumon”, vilket betyder ‘som har samma namn’.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka ord tyckte ni var svårast att förstå, och varför?
  • B. Hur kan vi använda nya ord i vår vardag?
  • C. Kan ni komma på ett ord som har en annan betydelse beroende på sammanhanget?

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att välja 3-4 nya ord från berättelsen de läst och använda dem i egna meningar som beskriver en situation från deras egen vardag. De ska också illustrera en av sina meningar för att fördjupa förståelsen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka ord valde ni att arbeta med?
Varför valde ni just de orden?
Hur använde ni orden i era meningar?
Vilket ord tyckte ni var mest intressant? Och varför?
Hur kan ni använda dessa ord i framtiden?
Vilket ord i berättelsen förstod ni inte från början?
Hur lärde ni er betydelsen av det ordet?
Har ni exempel på synonymer och antonymer till de valda orden?

Hemuppgift

Eleverna ska läsa en annan berättelse hemma och välja ut 5-6 viktiga ord eller begrepp. De ska skriva ner varje ords betydelse, skapa exempelmeningar och rita en bild som visar ordets betydelse. Skriv 1-2 sidor A4 totalt.

Citat

_”Ord är kraftfulla; de har makten att skapa eller förstöra.”_ – Unknown. Detta citat understryker vikten av att använda ord med omsorg och att förstå deras betydelse.


Modern Tillbaka-knapp