Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Ledarskap och organisation
Tema: Mål och resultat i ledarskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på hur man sätter och arbetar med SMART-mål (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsbundna) i en ledarskapskontext. Eleverna kommer att lära sig om vikten av att definiera tydliga mål för att styra teamarbete och hur dessa mål kan påverka resultat och prestation.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och tillämpa principerna för målsättning och resultatstyrning inom en organisation, samt analysera hur välformulerade mål bidrar till verksamhetens framgång.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till målsättning (10 min)
• Definiera vad målsättning innebär och diskutera dess betydelse för både individ- och gruppprestationer.
• Presentera SMART-kriterierna och diskutera varför det är viktigt att sätta mål som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbundna.
• Ge exempel på hur mål kan styra verksamhetens riktning och förbättra resultat.
Genomgång av målsättningstekniker (15 min)
• Introducera olika tekniker för målsättning, inklusive kortsiktiga och långsiktiga mål.
• Diskutera hur man kan involvera teammedlemmar i målsättningsprocessen för att öka engagemang och ansvar.
• Använd exempel på hur framgångsrika företag har applicerat SMART-mål för att driva resultat.
Workshop: Sätt SMART-mål (20 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem en uppgift att formulera SMART-mål för ett fiktivt projekt eller team.
• Be dem att använda SMART-kriterierna för att definiera minst tre mål för sitt projekt.
• Låt grupperna presentera sina mål för klassen och diskutera deras val och tankar kring målsättningen.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionens huvudpunkter kring målsättning och hur SMART-mål kan tillämpas i en ledarskapskontext.
• Diskutera vikten av målsättning för att optimera prestation och resultat i organisationer.
• Ställ frågor för att hjälpa eleverna att reflektera över vad de lärt sig och hur de kan tillämpa denna kunskap i framtiden.
Aktivitet
Eleverna ska dokumentera sina SMART-mål och skriva en kort reflektion om processen, vilka insikter de fick och hur de tror att dessa mål kommer att påverka projektets framgång.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
• Vad är SMART-mål och varför är det viktigt? Svar: SMART-mål är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbundna mål som hjälper till att styra och konkretisera prestation.
• Nämn två exempel på SMART-kriterier. Svar: Specifika (vad som ska uppnås) och Mätbara (hur framsteg ska bedömas).
• Hur kan involvering av teamet i målsättningen förbättra arbetet? Svar: Det ökar engagemanget och ansvarstagandet, vilket kan leda till bättre resultat.
• Ge ett exempel på hur du skulle formulera ett SMART-mål. Svar: “Öka försäljningen med 20% under de kommande tre månaderna genom att introducera nya marknadsföringsstrategier.”
• Varför är det viktigt att ha både kortsiktiga och långsiktiga mål? Svar: Kortsiktiga mål bidrar till att nå långsiktiga mål, skapar motivation och ger mätpunkter för framsteg.
Hemläxa
Välj ett personligt eller akademiskt mål och formulera det som ett SMART-mål. Beskriv din plan för att uppnå detta mål och hur du kommer att mäta dina framsteg. Längd: 400 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan i en fördjupningsuppgift skapa en målsättningsguide för ett team eller organisation. Guiden ska inkludera exempel på SMART-mål, strategier för att sätta dessa mål och sätt att följa upp och utvärdera målen över tid.
Förslag för nästa lektion
Tema: Feedback och utvärdering i ledarskap
I nästa lektion kommer vi att fokusera på vikten av feedback och utvärdering i en organisation. Eleverna kommer att lära sig tekniker för att ge och ta emot konstruktiv feedback samt hur man gör utvärderingar för att förbättra verksamheten.
Förberedelser
• Samla exempel på framgångsrika målsättningar och hur de implementerades.
• Förbereda verktyg och resurser för workshoppen med fokus på SMART-mål.
• Utveckla exempel på olika organisationsstrategier och deras målsättningsprocesser.