Lektion. Svenska. Analysera texter från gamla nationella prov. [Åk. 9]

Lektionsplanering

Årskurs:

Åk. 9

Ämne:

Svenska

Tema:

Analysera texter från gamla nationella prov

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analysera och diskutera texter från olika medier, inklusive litteratur och skriftlig framställning, samt använda centrala begrepp för analysen. Eleven känner till och kan förstå och använda ett varierat ordförråd, samt redovisa och argumentera för sin åsikt i diskussioner om texter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till textanalys (15 min)
  • Förklara syftet med dagens lektion och vikten av att kunna analysera texter.
  • Ge exempel på olika typer av texter som kan dyka upp på nationella prov.
  • Diskutera vad som kännetecknar en bra textanalys.
  • Presentera centrala begrepp som eleverna kommer att använda i sin analys.
  • Gå igenom hur man kan strukturera en textanalys.
2. Genomgång av gamla provtexter (15 min)
  • Del av en gammal provtext till eleverna.
  • Analysera textens innehåll och syfte tillsammans i helklass.
  • Identifiera och diskutera centrala teman och begrepp.
  • Ställ öppna frågor för att uppmuntra diskussion.
  • Sammanfatta analysen tillsammans.
3. Grupparbete – textanalys (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en ny text att analysera.
  • Ge stödfrågor för att hjälpa eleverna i deras analysarbete.
  • Be grupperna att diskutera sina resultat och förbereda en kort presentation.
  • Övervaka grupperna och ge feedback under grupparbetet.
  • Förbered med frågor de kan ställa till varandra efter presentationerna.
4. Presentationer och feedback (10 min)
  • Be grupperna att presentera sina analyser för klassen.
  • Diskutera och ge konstruktiv feedback på varje presentation.
  • Sammanfatta vad klassen lärt sig av varandras analyser.
  • Fråga varje elev vad som varit mest lärorikt under lektionen.
  • Avsluta med att påminna om vikten av att kunna skriva och analysera texter väl.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Analys av litteratur: Eleverna lär sig att granska och tolka litterära verk och identifiera teman och stilgrepp.
  • Kritisk granskning: Eleverna tränar sin förmåga att kritiskt granska och värdera texter och deras budskap.
  • Språklig variation: Undersöka hur språkbruket varierar beroende på kontext och målgrupp.
  • Argumentationsteknik: Utveckla förmågan att strukturellt argumentera för sina åsikter med stöd av texter.
  • Att använda centrala begrepp: Eleverna lär sig använda centrala begrepp i sina analyser av texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Analys En grundlig genomgång och bedömning av en texts delar och helhet. Från grekiska “analusis”, som betyder “att bryta ner”.
Text En sammanställning av ord och meningar som kommunicerar en idé eller information. Från latin “textus”, som betyder “bunden” eller “vävd”.
Argumentation Processen att framföra skäl eller bevis för en åsikt. Från latinet “argumentatio”, som betyder “att bevisa”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tycker ni är mest intressant med att läsa olika typer av texter?
  • B. Hur påverkar textens stil och språk innehållet och budskapet?
  • C. Vilka aspekter av texter tycker ni är viktigast att analysera, och varför?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får en text som de ska läsa och analysera tillsammans. De ska diskutera textens syfte, stil och tema, och göra anteckningar som hjälper dem att forma sin egen analys. Efter diskussionen ska varje grupp skapa en gemensam presentation med sina fynd, som de ska dela med klassen. Aktiviteten syftar till att engagera eleverna och uppmuntra till samarbete.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är syftet med en textanalys? Att fördjupa förståelsen av texten och diskutera dess budskap och struktur.
Vilka centrala begrepp använder vi vid analys? Teman, stil, struktur och språkbruk.
Hur kan vi använda textanalys i andra ämnen? Genom att kritiskt granska och tolka information från olika källor.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en text de har läst och skriva en kort analys av den. De ska fokusera på textens syfte, tema och stil. Texten ska vara minst en A4-sida lång och följa strukturen läraren gått igenom i lektionen.

Citat

“En text är en gåva av tankar och känslor.” – Okänd Detta citat betonar vikten av att förstå och analysera texter för att verkligen ta del av deras budskap.


Modern Tillbaka-knapp