Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Svenska
Tema: Skapa en berättelse med karaktärer och miljö
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. | Eleven skriver enkla och förståeliga texter med en viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter. | Eleven kan med viss säkerhet återge och anknyta till innehållet i texter. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till berättelseskapande (10 min)
- Diskutera vad en berättelse är och dess uppbyggnad.
- Ge exempel på kända berättelser och deras karaktärer.
- Fråga eleverna vad de tycker är viktigt i en berättelse.
- Introducera teman och miljöer som kan ingå i berättelser.
2. Skapa karaktärer (15 min)
- Be eleverna tänka på olika typer av karaktärer, som hjältar, skurkar och vägledare.
- Låt eleverna skissa sina egna karaktärer med namn, utseende och personlighetsdrag.
- Diskutera hur karaktärerna kan påverka berättelsens handling.
- Eleverna delar sina karaktärer med en klasskamrat.
3. Bestämma miljö (10 min)
- Förklara hur miljön i en berättelse kan påverka stämningen.
- Ge exempel på olika miljöer, som skogen, staden, eller havet.
- Be eleverna välja en miljö och beskriva den med hjälp av sinnena (vad man ser, hör, luktar osv).
4. Skrivande av berättelse (15 min)
- Ge eleverna tid att skriva en kort berättelse baserad på sina karaktärer och miljöer.
- Påminn dem om att ha en tydlig början, mitt och slut i sin berättelse.
- Uppmuntra dem att använda dialog och beskrivningar.
- Eleverna kan sedan välja att läsa sina berättelser för klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättelsens uppbyggnad. Eleverna ska förstå grunderna för hur en berättelse är strukturerad med inledning, handling och avslutning.
- Karaktärsutveckling. Att skapa intressanta och mångdimensionella karaktärer är avgörande för att fånga läsarens intresse.
- Miljöbeskrivningar. Förmågan att beskriva olika miljöer och dess påverkan på berättelsen är en viktig del av kreativt skrivande.
- Skrivteknik. Eleverna ska lära sig olika tekniker för att skriva engagerande och levande texter.
- Berättande stil. Att använda sinnen och olika litterära bilder för att göra texten mer levande.
Ordkollen
Ord | Förklaring |
---|---|
Karaktär | En person eller varelse i en berättelse som har en roll i handlingen. |
Miljö | Den plats eller omgivning där berättelsen utspelar sig. |
Handling | Det som händer i en berättelse, ofta beskrivet som en serie av händelser. |
Beskrivning | Att detaljerat förklara hur något ser ut eller känns i berättelsen. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken typ av karaktär skulle du vilja vara och varför?
- B. Hur tror du att miljön påverkar humöret i en berättelse?
- C. Vad tycker du är viktigast i en berättelse, karaktärer eller handling?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att i grupper skapa en kort teaterföreställning baserad på berättelser de har skrivit. De ska använda sina karaktärer och miljöer och framföra sin berättelse för klassen. Under aktiviteten uppmanas de att använda rekvisita och gestalta sina karaktärer genom röst och kroppsspråk. Samarbetet i gruppen kommer att främja deras förmåga att uttrycka sig både kreativt och socialt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlar din berättelse om? | Eleven beskriver huvudtemat i sin berättelse. |
2. Vilken miljö använde du? | Eleven nämner sin valda miljö och ger några detaljer. |
3. Vilken karaktär är mest intressant i din berättelse? | Eleven väljer en karaktär och förklarar varför. |
4. Hur utvecklas din karaktär i berättelsen? | Eleven beskriver karaktärens förändring. |
5. Vad ska du förbättra i din berättelse? | Eleven reflekterar över eventuella förbättringsområden. |
6. Vilken typ av känsla vill du förmedla? | Eleven redogör för den känsla som berättelsen ska förmedla. |
7. Vad inspirerade dig till denna berättelse? | Eleven delar sin inspirationskälla. |
8. Vilka element av bildspråk använde du? | Eleven identifierar och diskuterar sina bilder. |
Hemuppgift
Hemuppgiften är att eleverna ska skriva klart sina berättelser hemma om de inte hinner med dem under lektionstiden. Dessutom ska de illustrera en scen från berättelsen. De ska inkludera minst en karaktär och beskriva miljön så detaljerat som möjligt. Berättelsen ska vara minst en A4-sida lång och illustrationen ska vara minst en halv A4-sida. Denna uppgift ska uppmuntra kreativitet och förmågan att uttrycka sig både i text och bild.
Citat
“Skrivandet är en form av djärvhet. Man avsöndrar sig från sin egen trygghet.” – John Steinbeck, 1954. Detta citat betonar vikten av att våga berätta sin historia och att varje berättelse, oavsett form, kräver mod.