Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokrati och diktatur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller. Möjligheter och utmaningar med digitaliseringen när det gäller frågor om demokrati och politik. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan redogöra för vad demokrati och diktatur innebär. Eleven kan ge exempel på politiska system och förklara skillnaderna mellan dem. |
Källa: [Gy11, Samhällskunskap 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till demokrati och diktatur (10 min)
- Presentera begreppen demokrati och diktatur.
- Diskutera kort om betydelsen av dessa system i vårt samhälle.
- Ge exempel på länder som tillämpar olika system.
- Ställ en fråga till klassen om vad de tycker är viktigt för en demokrati.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett exempel på ett land med en specifik typ av styre.
- Be grupperna diskutera hur medborgarna kan påverka politiska beslut i det landet.
- Ge en kort tid för grupperna att förbereda sin redovisning.
3. Redovisning och sammanfattning (15 min)
- Låt varje grupp presentera sina diskussioner för klassen.
- Följ upp med frågor och reflektioner från övriga elever.
- Sammanfatta viktiga punkter efter varje presentation.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Ge eleverna en stund att skriva ned sina tankar om vad som kännetecknar en bra demokrati.
- Samla in anteckningarna för vidare diskussioner på nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Demokratins grundprinciper. Vad innebär demokrati och hur fungerar det i praktiken?
- Diktatur och dess kännetecken. Hur påverkar en diktatur medborgarna samt deras rättigheter?
- Politiska ideologier. Vad är skillnaderna mellan olika ideologier och hur påverkar de samhällets utveckling?
- Medborgarnas inflytande. Hur kan medborgare delta i den demokratiska processen?
- Utmaningar för demokratin. Vilka är de moderna utmaningarna för demokratiska system i världen?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Demokrati | En styrelseform där medborgarna har möjlighet att påverka beslut. | Grekiska “demos” (folk) och “kratos” (makt). |
Diktatur | En form av styre där makten är koncentrerad till en person eller en grupp. | Latinska “dictatura”, som innebär ett “befallande”. |
Ideologi | En samling idéer om hur samhället bör organiseras. | Franska “idéologie”, från grekiska “idea” (idé) och “logia” (lära). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken roll spelar sociala medier i dagens demokrati?
- B. Hur kan vi skydda demokratiska rättigheter i länder som upplever ökande diktaturer?
- C. Kan en demokratisk process leda till beslut som går emot enskilda individers rättigheter? Hur i så fall?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en affisch som främjar demokratins värderingar. De ska inkludera exempel på hur medborgarna kan påverka politiska beslut och debattera detta inom sin grupp. Affischerna ska presenteras för klassen och hängas upp på väggen som en påminnelse om vikten av demokrati.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är demokrati? | En styrelseform där folket har makt att påverka beslut. |
2. Nämn ett kännetecken för diktatur. | Koncentration av makt till en person eller grupp. |
3. Hur kan medborgare påverka politiska beslut? | Genom att rösta, delta i debatter och demonstrera. |
4. Vad är en ideologi? | En samling idéer om samhällsorganisation. |
5. Ge ett exempel på en demokratisk rättighet. | Rösträtt. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en essä på 1-2 sidor (A4) om skillnaderna mellan demokrati och diktatur, med fokus på hur dessa system påverkar medborgarnas liv. De ska ge exempel från olika länder och föra en diskussion om vad som gör ett system stabilt eller instabilt.
Citat
“Demokrati är den minst dåliga av alla styrelseformer.” – Winston Churchill, 1947. Detta citat belyser värdet av demokrati trots dess brister och knyter an till diskussionen om varför en demokrati kan ses som en överlägsen styrelseform.