Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap. Ämnen runt omkring oss. [Åk. 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Naturkunskap

Tema: Ämnen runt omkring oss

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället.
– Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
– Människokroppens uppbyggnad och funktion, och hur den påverkas av olika livsstilar.
Eleven visar grundläggande kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla biologiska samband i naturen och människokroppen.

[Lgr22, Naturkunskap, Åk. 6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till ämnen runt omkring oss (10 min)
    • Börja med att fråga eleverna vad de vet om dessa ämnen.
    • Ge exempel på olika ämnen och hur de påverkar vår vardag.
    • Förklara varför det är viktigt att förstå dessa ämnen genom naturkunskap.
    • Diskutera hur kunskaper inom naturkunskap kan tillämpas.
  2. Gruppdiskussion (15 min)
    • Dela in eleverna i små grupper.
    • Låt grupperna diskutera hur olika ämnen påverkar vår hälsa.
    • Be dem sammanställa sina tankar och förbereda en kort redovisning.
    • Ge exempel på hur man kan kritiskt granska information om dessa ämnen.
  3. Praktisk aktivitet (15 min)
    • Ge eleverna i uppgift att genomföra en enkel observation av något ämne runt omkring dem.
    • Låt dem använda mätinstrument eller skapa diagram över sina observationer.
    • Diskutera resultaten i klassen.
    • Ställ frågor kring hur de kom fram till sina resultat.
  4. Avslutande reflektion (10 min)
    • Samla klassen och låt varje grupp dela med sig av sina diskussioner.
    • Diskutera vad de lärt sig och vilken betydelse kunskapen har för dem.
    • Ställ frågor för att uppmuntra djupare reflektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kroppens uppbyggnad: Hur människokroppen är uppbyggd av olika system och hur dessa fungerar tillsammans.
  • Livsstilens påverkan: Hur olika livsstilar och vanor påverkar både den egna hälsan och miljön.
  • Kritisk granskning: Vikten av att kunna granska information och källor kritiskt.
  • Ämnen i vår omgivning: Identifiera vanliga ämnen runt omkring oss och deras betydelse.
  • Undersökande arbete: Grundläggande metoder för observationer och experiment.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Ekosystem En samling av levande organismer och deras miljö som de interagerar med. Från grekiska ‘oikos’ (hus) och ‘systema’ (system).
Observation Att noggrant se och notera något. Från latin ‘observare’ (att se, att beakta).
Biologi Läran om levande organismer och livsprocesser. Från grekiska ‘bios’ (liv) och ‘logos’ (lära).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att våra livsstilar påverkar vår hälsa och miljön? Ge exempel.
  • B. Vilka metoder kan vi använda för att kritiskt granska information om kost och hälsa i medierna?
  • C. Hur kan vi använda vår kunskap om naturvetenskap för att ta bättre beslut i vår vardag?

Aktivitet

Eleverna ska utföra ett fältarbete där de ska dokumentera olika ämnen i sin omgivning. De kan använda papper och penna eller digitala verktyg för att samla in sina observationer. Efter att ha genomfört sina observationer ska de sammanställa sina resultat i en rapport som diskuterar fynden och relaterar dem till kunskaper inom naturkunskap. Detta arbete ska uppmuntra dem att tänka kritiskt och analytiskt.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är ett ekosystem? En samling av levande organismer som interagerar med sin miljö.
Hur påverkar våra livsstilar miljön? Genom konsumtion, avfall och energianvändning.
Vad menas med kritisk granskning? Att noggrant utvärdera och ifrågasätta information och källor.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats om hur deras egna livsstil påverkar deras hälsa och miljön. De ska reflektera över sina vanor, exempelvis kost och motion, och diskutera eventuella förbättringar som kan göras för att skapa en mer hållbar livsstil.

Citat

“Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkande som vi hade när vi skapade dem.” – Albert Einstein, 1931
Detta citat belyser vikten av att tänka kritiskt och öppet när det kommer till att förstå och förändra våra livsstilar och de ämnen som omger oss.


Modern Tillbaka-knapp