Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet 1
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Ergonomi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | 1. Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa. 2. Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga. 3. Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning. 4. Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation. 5. Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik. |
Betygskriterium (E) | 1. Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. 2. I samband med det kan eleven översiktligt beskriva aktiviteternas fysiologiska och psykologiska betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. 3. Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet samt kan översiktligt beskriva riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter. |
[Gy11, Idrott och hälsa]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ergonomi (10 min)
- Presentera vad ergonomi är och dess betydelse i idrott och hälsa.
- Diskutera skillnaden mellan god och dålig ergonomi.
- Ge exempel på ergonomiska skador.
- Använd bilder eller videor för att illustrera olika arbetsställningar.
2. Ergonomiska principer (10 min)
- Genomgång av ergonomiska principer i olika aktiviteter och sporter.
- Diskutera vikten av kroppshållning och rörelsemönster.
- Ge exempel på hur man kan förbättra ergonomi i vanliga aktiviteter.
- Ställ frågor för att involvera eleverna.
3. Praktiska övningar (20 min)
- Dela in eleverna i grupper för att utföra olika övningar.
- Låt grupperna praktisera ergonomiska lyft och rörelser.
- Be grupperna att observera varandras teknik och ge feedback.
- Samla klassen efter övningarna och diskutera lärdomar.
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Summera dagens lektion och diskutera vad de har lärt sig.
- Förbered frågor för en avslutande diskussion.
- Ge eleverna tid att ställa frågor och ge kommentarer.
- Berätta om nästa lektion och dess koppling till ergonomi.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vad är ergonomi: Ergonomi handlar om hur man designar arbetsplatser, produkter och system så att de är effektiva och säkerliga för människor. Det syftar till att minska belastning och öka effektiviteten.
- Ergonomiska skador: Gemensamma ergonomiska skador inkluderar ryggont, muskelspänningar och repetitiva stress-skador. Det är viktigt att förstå riskfaktorer för att förebygga dessa problem.
- God arbetsställning: En korrekt arbetsställning minskar risken för skador. Lär dig om grundläggande hållning och hälsosamma rörelsemönster.
- Reflexion: Att tänka kritiskt kring egna rörelser och arbetsvanor är avgörande för att bibehålla god hälsa och prestation.
- Ergonomi i olika miljöer: Olika vardagliga aktiviteter och idrottsliga sammanhang kräver olika ergonomiska överväganden. Lär dig anpassa tekniker till specifika behov.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Ergonomi | Studiet av hur människor interagerar med sina miljöer, inklusive hur man kan optimera dessa miljöer för att förbättra komfort och effektivitet. | Från grekiska “ergon” (arbete) och “nomos” (lag). |
Bodily harm | Skador på kroppen vilket kan vara resultatet av dålig ergonomi. | Engelska; kommer från “body” (kropp) och “harm” (skada). |
Hållning | Hur kroppen placeras i förhållande till tyngdkraften, vilket är avgörande för att förebygga skador. | Svenska; av verbet “hålla”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka ergonomiska utmaningar möter du i din vardag, och hur kan du förbättra dem?
- B. Hur kan dålig ergonomi påverka din prestation i olika idrotter?
- C. Vad är sambandet mellan god ergonomi och långsiktig hälsa?
Aktivitet
Som lektionsaktivitet kan eleverna skapa en presentation där de jämför ergonomiska principer i olika sporter. De bör välja en sport och göra en analys av hur ergonomi kan tillämpas effektivt. Presentationerna kan ske i grupper, och de kan involvera visuell hjälp, exempelvis bilder av korrekt och inkorrekt teknik. Denna aktivitet ger dem erfarenhet av att tillämpa teori i praktiska situationer.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är ergonomi? | Studiet av arbetsförhållanden som främjar hälsa och effektivit. |
2. Ge exempel på ergonomiska skador. | Ryggont, muskelskador. |
3. Vilka metoder kan användas för att förbättra ergonomiska förhållanden? | Rätt hållning, anpassade arbetsredskap. |
4. Varför är det viktigt att förstå ergonomiska principer? | För att förebygga skador och optimera fysisk prestation. |
5. Hur påverkar dålig ergonomi prestationsförmågan? | Det kan leda till smärta och minskad effektivitet. |
6. Redogör för en god arbetsställning. | Ryggen rak, fötterna på marken, skärman i ögonhöjd. |
7. Hur bidrar god ergonomi till hälsa? | Det minskar stress på kroppen och främjar välmående. |
8. Vad kan du göra för att förbättra din ergonomi i skolan? | Justera stolar och skrivbord, ta pauser, stretcha. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats om hur de kan tillämpa ergonomiska principer i sina sporter eller aktiviteter. De ska reflektera över viktiga ergonomiska aspekter och hur dessa kan förbättra deras prestationer. Uppsatsen bör vara 1-2 sidor lång och innehålla exempel från deras egna erfarenheter.
Citat
“Den som inte investerar tid i sin hälsa, kommer att få investera tid i sin sjukdom.” – Källa: okänd. Detta citat understryker vikten av att prioritera en god ergonomi för att bibehålla en bra hälsa och prestation i både utbildning och idrott.
Uppföljning
Planera uppföljande lektioner för att dyka djupare in i specifika ergonomiska övningar i olika sporter.