Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Tyska
Tema: Tyska traditioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Tyska språket och tolkningar av deras traditioner, festligheter och liknande. – Funktioner i språket när det gäller att diskutera och formulera åsikter om tyska traditioner. |
– Eleven kan förstå och använda grundläggande tyska språket i relation till traditioner. – Eleven deltar aktivt i diskussioner och uttrycker sig med enkel och klar språkform. |
[Lgr22, Tyska, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till tyska traditioner (10 min)
- Presentera temat för lektionen och diskutera vad elever vet om tyska traditioner.
- Berätta om tyska högtider och deras betydelse.
- Använd bilder och korta videoklipp för att väcka intresse.
- Dela ut en lista med vanliga tyska traditioner som eleverna undersöker.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Eleverna delas in i små grupper för att diskutera vad de lärt sig.
- Varje grupp ska diskutera en specifik tradition och förbereda en presentation.
- Ge riktlinjer om vad diskussionerna ska innehålla.
- Varje grupp väljer en talsman för presentationen.
3. Presentation och reflektion (15 min)
- Grupperna presenterar sina traditioner för klassen.
- Uppmuntra till frågor och reflektioner efter varje presentation.
- Diskutera likheter och skillnader mellan traditioner i Tyskland och Sverige.
- Sammanfatta lektionens viktigaste punkter.
4. Avslutande aktivitet (10 min)
- Ge eleverna en kort uppgift där de ska skriva ned sina tankar om traditionerna.
- Samla in svaren för att se vad som stuckit ut för klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Tyska festligheter: Traditionella evenemang som Oktoberfest och hur de firas.
- Mat och dryck: Typiska maträtter och drycker vid tyska högtider.
- Familje- och samhällsbetydelse: Hur traditioner påverkar familjesammankomster och sociala interaktioner.
- Historiska och kulturella faktorer: Hur traditionerna har utvecklats över tid och deras ursprung.
- Språklig användning: Hur man diskuterar traditioner på tyska och de ord och fraser som är viktiga.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tradition | Överförande av kulturarv, vanor och ritualer genom generationer. | Kommer från latinets “traditio” vilket betyder “överlåtelse”. |
Fest | En tillställning för att fira något, ofta med mat och dryck. | Från latinets “festivus”, som betyder “glädjefylld”. |
Högtid | En speciell dag för firande, ofta kopplad till religiösa eller kulturella traditioner. | Svensk avledning från fornnordiskans “hǫgtíð”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad innebär det för oss att fira traditioner? Vilken betydelse har de i våra liv?
- B. Hur kan traditioner förändras över tid och varför är det viktigt att bevara vissa av dem?
- C. Vilken tradition tycker du är mest intressant och varför? Hur kan man lära sig av andra kulturers traditioner?
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en affisch som representerar en tysk tradition. Affischen ska innehålla bilder, viktiga fakta och beskrivningar som förklarar traditionens betydelse. De får arbeta i grupper och använda både tyska och svenska språket. Affischen ska också presenteras för klassen, vilket ger eleverna möjlighet att öva både språk och presentationsförmåga.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad firar man under Oktoberfest? | Öl och tyska maträtter. |
Vilka rätter är populära vid tyska traditioner? | Bier och pretzels. |
Ge exempel på en tysk tradition. | Julmarknad. |
Hur påverkar traditioner det tyska samhället? | De förenar människor och skapar gemenskap. |
Vad är viktigt att bevara i traditioner? | Gemenskapskänslan och kulturarv. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse eller essä om en tysk tradition som intresserar dem. Berättelsen ska innehålla minst en sida A4 och ska utforska traditionens historia, betydelse och egna reflektioner kring traditionen. De kan också göra research för att inkludera fler aspekter av traditionen.
Citat
”Traditionen är inte att tillbe askan, utan att hålla elden vid liv.” – Gustav Mahler, 1900. Detta citat handlar om vikten av att vårda och föra vidare traditioner till kommande generationer, vilket knyter an till lektionens tema av tyska traditioner.
Uppföljning
Säkra att eleverna har förstått undervisningen om tyska traditioner och hur dessa relaterar till deras egna liv och kultur. Diskutera resultatet av affischaktiviteterna och exit-tickets.