Lektionsplanering
Årskurs:
Årskurs 8
Ämne:
Tyska
Tema:
Modala hjälpverb
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
– Modala hjälpverb och deras användning i olika typer av meningar. – Skillnaden mellan modala hjälpverb och andra verb. – Användning av modala hjälpverb i frågeform och negationer. |
Betygskriterium (E) |
– Eleven kan med viss säkerhet använda några modala hjälpverb i muntlig och skriftlig kommunikation. – Eleven kan deltaga i enkla samtal och diskutera med hjälp av modala hjälpverb. |
Källa
[Lgr22, Tyska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till modala hjälpverb (10 min)
- Förklara vad modala hjälpverb är och deras funktion i tyskan.
- Ge exempel på vanliga modala hjälpverb (können, dürfen, müssen, wollen, mögen).
- Diskutera hur de påverkar verbets betydelse.
- Ge exempel på meningar där dessa verb används.
2. Genomgång av användning (15 min)
- Förklara hur man använder modala hjälpverb i olika tidsformer.
- Visa exempel på sätt att formulera frågor och negativa meningar med hjälpverb.
- Ge eleverna exempel som de kan öva med på tavlan.
- Diskutera skillnaden mellan fast och lös betydelse.
3. Övningar i par (15 min)
- Eleverna arbetar i par för att skapa egna meningar med modala hjälpverb.
- Ge dem olika situationer att arbeta med, exempelvis “Vad kan du göra?”, “Vad måste du göra?”.
- Be eleverna att läsa sina meningar högt för klassen.
- Ge återkoppling och rätta eventuell grammatik.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och be eleverna att nämna minst ett modalt hjälpverb i mening.
- Diskutera vad de lärt sig och vad som känns oklart.
- Ge förslag på hur de kan öva mer hemma.
- Dela ut en lista med övningar att göra till nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Modala hjälpverb: Att förstå modala hjälpverbs betydelse och användning i tyskan, inklusive hur de påverkar meningsstrukturen.
- Frågeform: Hur man ställer frågor med modala hjälpverb, inklusive inversion och negation.
- Exempelmeningar: Förmåga att skapa exempelmeningar som visar korrekt användning av modala hjälpverb.
- Jonas-modellen: En möjlighet att använda varje modalt hjälpverb i en situation a la “Jonas måste gå till affären” och diskutera dess innebörd.
- Reflektion: Förståelse för skillnader mellan modala hjälpverb och deras användning i olika sammanhang.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Können | Att kunna, ha möjlighet eller förmåga att göra något. | Från gammal högtyska “kan”, som står för krets. |
Dürfen | Att få lov att, ha tillåtelse att göra något. | Från gammal högtyska “durfan”, vilket betyder tillåtenhet. |
Müssen | Att vara tvungen att, ha en skyldighet. | Från gammal högtyska “mussā”, som har liknande betydelse. |
Wollen | Att vilja, uttrycka avsikt eller önskan. | Från gammal högtyska “wollen”, som betyder att vilja. |
Mögen | Att gilla, att ha en preferens. | Från gammal högtyska “magan”, vilket betyder att ha förmåga. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar modala hjälpverb meningsbyggnaden i tyska? Diskutera med exempel.
- B. På vilket sätt skiljer sig användningen av modala hjälpverb i tyskan jämfört med svenskan?
- C. Kan modala hjälpverb förändra meningen i ett uttalande? Ge exempel på situationer där detta kan hända.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och ges olika scenarier där de ska använda modala hjälpverb i skriftlig form. De ska tillsammans skapa en dialog mellan två personer som diskuterar sina dagliga aktiviteter och vad de får, måste, eller vill göra. Efter att ha skrivit dialogen framträder grupperna och framför sina dialoger för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är modala hjälpverb? | Verktyg för att uttrycka möjlighet, förmåga, tillåtelse och vilja. |
Nämn ett exempel på ett modalt hjälpverb. | Können. |
Hur används modala hjälpverb i negationer? | Genom att placera “nicht” efter verbet. |
Vad betyder “dürfen”? | Att få lov att göra något. |
Kan modala hjälpverb användas i frågaform? | Ja, de används ofta i frågor för att uttrycka möjlighet. |
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en kort text där de beskriver sin dag och använder minst tre olika modala hjälpverb. Texten ska vara 1-2 sidor A4. De uppmanas att fokusera på både muntligt och skriftligt uttryck och att tydligt visa skillnaden mellan olika hjälpverb.
Citat
“Språket är en vägvisare till tanke och själ.” – Frantz Fanon, 1961. Detta citat belyser vikten av språk i vårt tänkande och i vår kommunikation. Det visar hur modala hjälpverb kan forma våra tankar och intentioner.