Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Tyska
Tema: Tysk text att läsa
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleverna ska läsa och analysera tyska texter, både skönlitteratur och faktatext. Fokus på läsförståelse, att urskilja budskap, tema och stilistiska drag. |
Betygskriterium (E) | Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt och visar god läsförståelse. Eleven sammanfattar texter och resonera om budskapet i dessa. |
[Lgr22, Tyska, Åk 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera dagens tema: tysk text.
- Diskutera vad en textanalys innebär.
- Berätta om den text som ska läsas.
- Förklara syftet med läsningen.
2. Gemensam läsning (20 min)
- Läs texten tillsammans i klassen.
- Be eleverna följa med i sina egna kopior.
- Stoppa upp för frågor och reflektioner.
- Diskutera svåra ord och begrepp.
3. Diskussionsmoment (10 min)
- Dela in eleverna i smågrupper.
- Ge dem diskussionsfrågor relaterade till texten.
- Be grupperna att sammanfatta sina tankar.
- Återkom till helklass för att dela med sig av diskussionerna.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärdes under lektionen.
- Fråga vad eleverna tyckte var intressant.
- Gå igenom vad som kommer att tas upp på nästa lektion.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Läsförståelse: Förstå och tolka tyska texter genom att identifiera huvudpunkter och detaljer.
- Textanalys: Analysera textens budskap och teman samt hur dessa förmedlas genom språkbruk och stil.
- Ord och begrepp: Utveckla ordförråd med fokus på ord och fraser som är centrala i den tyska texten.
- Kulturell förståelse: Förstå och resonera kring kulturella referenser och kontexter som presenteras i texten.
- Kritisk tänkande: Utveckla förmåga att kritiskt reflektera över textens budskap och avsikter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Wortschatz | Ordlista, ord och begrepp som används i språket. | Från tyska “Wort” (ord) och “Schatz” (skatt). |
Textanalyse | Processen att analysera och diskutera texters innehåll och form. | Från tyska “Text” (text) och “Analyse” (analys). |
Verständnis | Förståelse, kapacitet att förstå och tolka information. | Från tyska “verstehen” (att förstå). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka teman i texten kände du att du kunde relatera till?
- B. Hur påverkar textens kultur och tidsperspektiv vår förståelse av dess budskap?
- C. Vilka känslor väckte texten hos dig och varför tror du att den gjorde det?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en visuell sammanställning av textens teman. De kan använda papper, färger och andra material för att illustrera sina tolkningar. Målet är att varje grupp presenterar sin sammanställning och förklarar sina tankar för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad handlar texten om? | Sammanfatta textens huvudpoäng. |
2. Vilka känslor väckte texten? | Beskriv dina känslor och varför. |
3. Vad var svårast att förstå i texten? | Ange specifika delar och varför de var svåra. |
4. Hur tycker du att texten kan kopplas till vår kultur? | Reflektera över kulturella kopplingar. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett av teman från lektionen och skriva en kort reflektion om hur detta tema kan relateras till deras eget liv. Skrivningen ska vara på cirka en A4-sida. Eleverna ska även inkludera minst tre frågor de skulle vilja ha svar på kring temat.
Citat
”Die Grenzen meiner Sprache bedeuten die Grenzen meiner Welt.” – Ludwig Wittgenstein, 1922. Detta citat betyder att det språk vi behärskar påverkar hur vi uppfattar och förstår vår värld. Det knyter an till lektionen genom att betona vikten av att förstå och använda språk för att navigera i olika kulturer.