Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 5
Ämne: Religionskunskap
Tema: Nordisk mytologi med arbetsblad
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Berättelser i antik och nordisk mytologi samt i samisk religion. – Religioners och andra livsåskådningars betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet. – Likheter och skillnader mellan och inom religioner. |
Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader mellan och inom några religioner samt om vad religion kan betyda för människor. |
[Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till nordisk mytologi (10 min)
- Presentera vad nordisk mytologi är och dess huvudgudar som Oden, Thor och Freja.
- Diskutera mytologins roll i det fornnordiska samhället.
- Förklara begreppet myt och dess funktion i olika kulturer.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna och få dem att reflektera.
2. Genomgång av berättelser (15 min)
- Berätta om skapelseberättelsen och Ragnarök.
- Diskutera symboliken i berättelserna.
- Fråga eleverna om de kan jämföra dessa berättelser med andra religioners skapelseberättelser.
- Ge exempel på situationer från berättelserna som kan leda till diskussion.
3. Grupparbete med arbetsblad (15 min)
- Dela ut arbetsblad där eleverna ska fylla i information om olika gudar och deras egenskaper.
- Låt eleverna arbeta i små grupper för att diskutera och dela kunskaper.
- Ge dem tid att jämföra sina svar och skapa egna tolkningar.
- Påminn om att ha en reflekterande hållning till materialet.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta det som lärts under lektionen.
- Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant.
- Diskutera hur berättelser från mytologin kan påverka vår kultur idag.
- Ge dem möjlighet att ställa frågor.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Huvudgudar i nordisk mytologi: Oden, Thor och Freja är centrala figurer; deras egenskaper och roller i myterna.
- Skapelseberättelse: Hur världen skapades enligt myten och dess betydelse.
- Ragnarök: Berättelsen om världens undergång och dess betydelse.
- Mytens funktion: Hur myter förklarar livets fenomen och kulturella normer.
- Jämförelse med andra religioner: Eleverna lär sig se likheter och skillnader mellan nordisk och andra religioners mytologier.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Myt | En traditionell berättelse som förklarar en aspekt av världen. | Grekspråk från “muthos”. |
Legenda | En berättelse om helgon eller religiösa personer. | Latinskt ursprung. |
Gudar | Övernaturliga varelser som tillbes och som styr över världen. | Forngermanskt ursprung. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad säger nordisk mytologi oss om människors liv och värderingar idag?
- B. Kan myter påverka hur vi tänker om världen? Hur i så fall?
- C. Vad kan vi lära oss av att studera myter från olika kulturer?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en dramatisk framställning av en valfri myt från den nordiska mytologin. De kan använda rekvisita och kläder från skolan. De ska agera ut myten och förbereda en diskussion om dess budskap. Eleverna delas in i grupper och får 20 minuter för att förbereda sin presentation.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vem är Oden? | Oden är en av de främsta gudarna i nordisk mytologi. |
2. Vad handlar Ragnarök om? | Ragnarök handlar om världens undergång. |
3. Ge exempel på en myt! | Skapelseberättelsen är en känd myt. |
4. Vilka gudar är centrala i nordisk mytologi? | Oden, Thor, Freja är centrala gudar. |
5. Hur påverkar myter samhället? | Mytologi kan påverka värderingar och traditioner. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats om en gud i den nordiska mytologin och inkludera vad som gör denna gud speciell och hur de påverkar myterna. Uppsatsen ska vara minst en A4-sida lång.
Citat
“Myter är den första vetenskapen.” – Joseph Campbell, 1949. Denna citat visar på myternas betydelse för förståelse av mänskliga samfund.