Lektionsplanering
Årskurs: Åk 1-3
Ämne: Kemi
Tema: Vad är blandningar?
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Olika typer av blandningar och hur man kan separera dem. Varför och hur vi använder blandningar i vårt dagliga liv. | Eleven kan samtala om och beskriva vad en blandning är. |
[Lgr 22, Kemi, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till blandningar (10 min)
- Fråga klassen om de vet vad en blandning är.
- Ge exempel på vanliga blandningar som de känner till.
- Förklara vad en blandning är och skillnaden mellan lösningar och blandningar.
- Visar bilder på olika blandningar.
2. Praktisk demonstration (20 min)
- Demonstrera hur man gör en enkel blandning, till exempel sand och salt.
- Låt eleverna observera hur de två materialen förblir separata men är tillsammans.
- Fråga eleverna vad de ser och hör under blandningen.
- Diskutera varför vi ibland vill separera blandningar.
3. Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge varje grupp ett exempel på en blandning att diskutera.
- Låt grupperna dela sina tankar med klassen.
- Sammanfatta diskussionerna och lyft fram viktiga punkter.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Fråga eleverna vad de lärt sig om blandningar.
- Be dem att ge sina egna exempel på blandningar i vardagen.
- Sammanfatta lektionen och förklara vad de kommer att lära sig nästa gång.
- Ge eleverna tid att ställa frågor.
Ämnesinnehåll
- Blandningar: Eleverna ska förstå begreppet blandningar och kännetecknen för dem.
- Separera blandningar: Lär dem olika metoder för att separera material i en blandning.
- Användning av blandningar: Hur blandningar används i vardagen och deras betydelse.
- Observation: Utveckla sina observation och analytiska färdigheter genom experiment.
- Kommunikation: Träna elevens förmåga att diskutera och argumentera kring vetenskapliga fenomen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Blandning | En förening av två eller flera ämnen som inte reagerar kemiskt. | Från svenska ‘blanda’ som härstammar från fornsvenska. |
Separera | Att skilja åt eller dela upp. | Från latin ‘separare’ som betyder ‘att skilja’. |
Material | Ämnen som används för att skapa något. | Från latin ‘materia’ som betyder ‘ämne’. |
Diskussionsfrågor
- A. Om vi blandar socker i vatten, vad händer med sockret? Hur skulle du förklara det för någon?
- B. Tänk på en blandning som du använder varje dag. Varför är det viktigt att förstå vad som är i den blandningen?
- C. Skulle det vara bra eller dåligt om vi blandade alla saker i vårt hem? Varför?
Aktivitet
Eleverna delas upp i grupper och får i uppgift att skapa sina egna blandningar med hjälp av material som exempelvis sand, vatten, salt, och färg. De ska observera hur materialen interagerar, skriva ner sina observationer och presentera dem för klassen. Under aktiviteten ska läraren gå runt och stötta grupperna och ställa frågor för att få igång diskussioner.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är en blandning? | En förening av två eller fler ämnen som inte reagerar med varandra. |
Ge ett exempel på en blandning. | Blandningen av sand och salt. |
Hur kan vi separera en blandning? | Genom metoder som filtrering, avdunstning, eller handseparation. |
Vad har du lärt dig idag? | Kännedom om blandningar och deras egenskaper. |
Varför använder vi blandningar i vårt dagliga liv? | Eftersom de har många applikationer och gör våra liv enklare. |
Kan du namnge ett material vi använder i blandningar? | Salt, socker, vatten etc. |
Vilka frågor har du om blandningar? | Utrymmet för personliga frågor. |
Vad vill du veta mer om? | Utrymmet för att uttrycka intressen. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva ner tre blandningar de hittar i sitt hem, samt beskriva hur de kan separeras. De ska också rita en bild av en av blandningarna och förklara den för sin familj. Hemuppgiften ska vara 1-2 sidor lång.
Citat
”Vetenskap är att veta, men vetenskap är också att förstå.” – Richard Feynman. Detta citat betonar vikten av inte bara att ha information utan också att kunna applicera och förstå den, vilket är centralt i vår lektion om blandningar.