Lektionsplanering
Årskurs:
Åk. 4-6
Ämne:
Samhällskunskap
Tema:
Demokratins grunder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleven visar grundläggande kunskaper om demokrati och mänskliga rättigheter. Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och exempelvis genom elevråd i skolan. Riksdagen och regeringens olika uppdrag. |
Betygskriterium (E) | Eleven visar grundläggande kunskaper om demokratins grunder och hur demokratisk påverkan fungerar i samhälle och skola. Eleven kan ge exempel på hur man kan påverka demokratiska beslut. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till demokrati (10 min)
- Introducera begrepp som demokrati och diktatur.
- Dela ut en kort text om demokratins historia.
- Diskutera vad demokrati betyder för eleverna.
- Ge exempel på demokratiska beslutprocesser.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i grupper.
- Ge varje grupp en fråga om demokratiska rättigheter.
- Skapa diskussioner kring hur beslut tas.
- Skriv ner slutsatser från diskussionerna.
3. Presentera resultat (15 min)
- Låt varje grupp presentera sina slutsatser.
- Ställ följdfrågor för att fördjupa diskussionerna.
- Ge feedback på presentationerna.
- Sammanfatta vad som lärdes under denna del av lektionen.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Låt eleverna skriva ner vad de lärt sig.
- Fråga om något varit otydligt.
- Diskutera hur eleverna kan påverka sin skola.
- Ge en hemuppgift relaterad till demokratins grunder.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Demokratins betydelse. Eleverna ska förstå varför demokrati är viktigt i samhället och dess påverkan på deras liv.
- Rättigheter och skyldigheter. Lärarledda genomgångar kring individuella rättigheter inom ett demokratiskt system.
- Beslutsfattande. Lär dig om hur beslut fattas i en demokratisk process.
- Politisk påverkan. Diskutera hur individer kan påverka beslut och politik.
- Diskussionstekniker. Träna på hur man diskuterar och debatterar i grupp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Demokrati | Styrform där folket får vara med och bestämma. | Grekiska “demokratia” som betyder folkstyre. |
Rättigheter | Lagligt skyddade friheter och möjligheter för individen. | Gamla franska “droit” som betyder lag. |
Beslutsfattande | Processen där val görs och beslut tas. | Från engelskans “decision-making”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad skulle hända med vår värld om det inte fanns några demokratiska system?
- B. Hur kan du som ung människa påverka din skola och din omgivning?
- C. Om du fick ändra en lag i Sverige, vilken skulle det vara och varför?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får en frågeställning kring en aktuell demokratisk fråga. De ska diskutera och sedan förbereda en kort presentation där de visar på olika perspektiv av frågeställningen. Presentationerna ska vara 5-7 minuter och grupperna får gärna använda visuella hjälpmedel för att illustrera sina argument.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är demokrati? | En styrform där folket styr. |
Nämn en rättighet som alla har. | Yttrandefrihet. |
Vad innebär majoritetsprincipen? | Att det beslut som får flest röster vinner. |
Hur kan du påverka beslut? | Genom att rösta och delta i diskussioner. |
Nämn en skillnad mellan demokrati och diktatur. | I demokrati har folket makt, i diktatur har en person makt. |
Var är Riksdagen? | I Stockholm. |
Vad är en mänsklig rättighet? | En grundläggande rättighet som alla människor har. |
Varför är det viktigt med källkritik? | För att kunna bedöma informationens trovärdighet. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort essä (1-2 sidor, A4) om “Vad betyder demokrati för mig?” De ska inkludera både personliga reflektioner och fakta om demokratins grunder och historik. Avsluta med hur de tror att de själva kan påverka sin demokrati.
Citat
”Demokrati är inte bara ett ord, det är ett sätt att leva.” – V. K. D. D. Det poängterar vikten av att inte bara förstå demokratins principer, utan att aktivt delta i dess praktiska tillämpning.