Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Idrott och hälsa. Hälsosamma livsstilsval. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 7-9

Ämne: Idrott och hälsa

Tema: Hälsosamma livsstilsval

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Rörelse och hälsofrämjande levnadsvanor är grundläggande för människors välbefinnande. Positiva upplevelser av idrott, rörelseaktiviteter och friluftsliv under uppväxtåren har stor betydelse för om vi blir fysiskt aktiva genom livet. Genom rörelse och hälsofrämjande levnadsvanor får människor redskap för att kunna påverka och ta ansvar för sin hälsa. Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det kan eleven översiktligt beskriva aktiviteternas fysiologiska och psykologiska betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur den egna kroppen fungerar i arbete, om livsstilens betydelse och om konsekvenserna av fysisk aktivitet och inaktivitet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper i att hantera säkerhet och nödsituationer vid fysiska aktiviteter. Eleven kan översiktligt diskutera vald idrotts betydelse för utveckling av kroppslig förmåga, hälsa och välbefinnande.

[Lgr22, Idrott och hälsa, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hälsosamma livsstilsval (10 min)
  • Presentera lektionen syfte och mål.
  • Diskutera begreppet livsstilsval och vad som menas med en hälsosam livsstil.
  • Ge exempel på olika livsstilsval.
  • Fråga eleverna om deras egna tankar kring detta ämne.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i mindre grupper.
  • Be dem diskutera vad de tror bidrar till en hälsosam livsstil.
  • Låt varje grupp sammanfatta sina diskussioner.
  • Varje grupp presenterar sina tankar för klassen.
3. Teoretisk genomgång (15 min)
  • Gå igenom faktorer som påverkar hälsosamma livsstilsval, såsom kost, fysisk aktivitet och mental hälsa.
  • Diskutera hur livsstilsval kan påverka den fysiska och psykiska hälsan.
  • Ge exempel på studier och statistik kring detta ämne.
  • Låt eleverna ställa frågor.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Uppmana eleverna att reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
  • Diskutera hur de kan tillämpa denna kunskap i sitt dagliga liv.
  • Avsluta med några positiva affirmations kring hälsosamma livsstilsval.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hälsosamma livsstilsval: Förståelse för vad som påverkar vår hälsa, inklusive kost, fysisk aktivitet och sömn.
  • Psykologiska faktorer: Hur vårt psyke påverkar våra val och livsstil. Betydelsen av positivt tänkande och mental hälsa.
  • Fysisk aktivitet: Hur olika typer av fysisk aktivitet påverkar vår hälsa och välbefinnande.
  • Sociala aspekter: Hur våra sociala kretsar och samhälleliga faktorer kan påverka våra livsstilsval.
  • Livsstilsrisker: Identifiera risker kopplade till dåliga livsstilsval och hur man kan förebygga dem.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Livsstil De vanor och beteenden som en person har, som påverkar deras hälsa och livskvalitet.
Hälsa Det allmänna tillståndet hos en person inklusive fysisk, mental och socialt välbefinnande.
Motion Fysisk aktivitet för att förbättra eller underhålla hälsa och fitness.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror du att våra val av mat påverkar vår energi och hälsa?
  • B. Vilka faktorer anser du är viktigast för att leva ett hälsosamt liv?
  • C. Hur kan vi uppmuntra varandra att göra bättre livsstilsval i skolan?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en personlig hälsoplan. De ska inkludera aspekter som kost, motion och mental hälsa. Planen ska vara realistisk och anpassad till deras liv och scheman, och de ska presentera den inför klassen. Det kan även inkludera mål de vill uppnå och hur de planerar att nå dit.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad innebär en hälsosam livsstil för dig?
Nämn tre exempel på hur du kan förbättra din hälsa.
Vad har du lärt dig om kostens betydelse?
Hur ofta bör vi träna för att må bra?
Vad kan hindra oss från att göra hälsosamma val?
Hur kan vi övervinna dessa hinder?
Vad anser du vara viktigt i en hälsoplan?
Vad blir din nästa åtgärd för att förbättra din hälsa?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande text om sitt eget livsstilsval, där de beskriver hur de kan göra bättre val för sin hälsa. Texten ska vara mellan 1-2 A4-sidor och inkludera konkreta exempel och mål för förbättringar.

Citat

“Du är vad du äter.” – Anthelme Brillat-Savarin, 1825. Detta citat belyser vikten av kosten för vår hälsa och välmående, vilket är centralt i diskussionen om hälsosamma livsstilsval.


Modern Tillbaka-knapp