Lektionsplanering
Årskurs:
Åk. 7-9
Ämne:
Geografi
Tema:
Klimatförändringar och miljöpåverkan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen. | Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om orsaker till geografiska mönster och processer samt om deras konsekvenser för människa, samhälle och natur. |
[Lgr22, Geografi, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till klimatförändringar (10 min)
- Förklara vad klimatförändringar är och ge exempel.
- Diskutera skillnaden mellan klimat och väder.
- Gå igenom de vetenskapliga konsensus om klimatförändringar.
- Visar korta videoklipp om aktuella klimatförändringar.
2. Människans påverkan på miljön (15 min)
- Förklara hur mänsklig aktivitet påverkar klimatet.
- Ge exempel på koldioxidutsläpp och avskogning.
- Diskutera konsekvenser av mänsklig påverkan.
- Genomför en kort quiz för att testa förståelse.
3. Diskussion om lösningar (15 min)
- Diskutera åtgärder för att motverka klimatförändringar.
- Ge exempel på förnybara energikällor.
- Fråga elever om deras åsikter och idéer för en lösning.
- Dela in klassen i grupper för att brainstorma.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och återkoppla till diskussionerna.
- Ge eleverna tid att ställa frågor.
- Uppmuntra eleverna att reflektera över vad de lärt sig.
- Avsluta med att påpeka vikten av hållbar utveckling.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Klimatförändringar: Förstå vad klimatförändringar innebär och de faktorer som bidrar till dem. Diskutera hur dessa förändringar påverkar natur och samhälle.
- Effekter av mänsklig aktivitet: Diskutera hur våra handlingar, som utsläpp av växthusgaser, bidrar till klimatförändringar och vilka konsekvenser det har.
- Hållbara lösningar: Utforska alternativa energikällor och strategier för att minska koldioxidavtrycket.
- Globala konsekvenser: Undersöka globalas aspekter av klimatförändringar och hur olika länder påverkas olika.
- Individuella handlingar: Diskutera vad individer kan göra för att bidra till en mer hållbar framtid.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Klimat | Det genomsnittliga vädret över en lång period i ett område. | Från grekiska “klima” som betyder lutning eller helning. |
Koldioxid | En gas som produceras av mänsklig aktivitet och bidrar till växthuseffekten. | Från latin “carbonis” (kol) och “dioxide” (två syreatomer). |
Förnybar energi | Energi som kommer från källor som är naturligt återfärdande. | Från “förnybar”, vilket betyder möjlig att återskapa, och “energi”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är den största utmaningen med klimatförändringar, enligt er åsikt?
- B. Hur kan vi kombinera traditionella och moderna metoder för att bekämpa klimatförändringar?
- C. Vilka personliga val kan vi göra för att minska våra egna koldioxidavtryck och påverka klimatet?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och varje grupp får ansvar för en specifik aspekt av klimatförändringarna, till exempel orsaker, effekter eller lösningar. Grupperna ska sedan skapa en affisch eller en presentation som sammanfattar deras område. De ska specifikt nämna tre huvudpunkter och minst två exempel. När alla grupper är klara, görs en presentation för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är klimatförändringar? | Förändringar i jordens klimat över tid på grund av naturliga och mänskliga faktorer. |
2. Nämn en mänsklig aktivitet som bidrar till klimatförändringar. | Utsläpp av koldioxid från fordon och industrier. |
3. Hur kan vi motverka klimatförändringar i vårt dagliga liv? | Genom att använda kollektivtrafik, spara energi och återvinna. |
4. Vad är förnybara energikällor? | Källor som kan återställas naturligt, som sol- och vindkraft. |
5. Ge ett exempel på en konsekvens av klimatförändringar. | Ökade havsnivåer som kan leda till översvämningar. |
6. Vad är växthuseffekten? | Den process där vissa gaser i atmosfären fångar värme och gör jorden varmare. |
7. Hur påverkar klimatförändringar biodiversiteten? | Klimatförändringar kan leda till utrotning av arter och förändrade livsmiljöer. |
8. Vad kan länder göra för att bekämpa klimatförändringar? | Implementera policyer för minskade utsläpp och främja hållbar energi. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett specifikt område av klimatförändringar eller miljöpåverkan och skriva en uppsats på 1-2 A4-sidor. De ska beskriva området, diskutera dess påverkan samt föreslå möjliga lösningar. Uppsatsen ska också inkludera minst tre källor.