Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Spanska
Tema: Adjektiv och deras användning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Undervisningen ska handla om adjektivens funktion och användning för att beskriva människor, platser och ting. Detta inkluderar att förstå hur adjektiv böjs och matchas med substantiven i genus och numerus.
Kunskapskrav
Eleven kan använda och böja vanliga adjektiv i singular och plural samt i maskulin och feminin form. Eleven kan skapa beskrivande meningar och förstå enkla texter med adjektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till adjektiv (10 min)
- Förklara vad adjektiv är och ge exempel på vanliga adjektiv som beskriver egenskaper, t.ex. “bonito” (vacker), “rápido” (snabb).
- Diskutera hur adjektiv används i meningar för att ge mer information om substantiv.
Böjning av adjektiv (15 min)
- Gå igenom hur adjektiv böjs i spanska beroende på genus (maskulin och feminin) och numerus (singular och plural).
- Visa exempel: “el libro interesante” (den intressanta boken) vs. “los libros interesantes” (de intressanta böckerna).
Användning av adjektiv i meningar (15 min)
- Lär ut hur man formar meningar med adjektiv, t.ex. “La casa es grande” (Huset är stort).
- Låt eleverna öva genom att skapa egna meningar med olika adjektiv.
Parövning (5 min)
- Dela ut ett arbetsblad där eleverna ska matcha adjektiv med substantiv i olika former (t.ex. maskulin/feminin och singular/plural).
- Eleverna arbetar i par för att diskutera sina svar och hjälpa varandra.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta det som har lärt sig under lektionen.
- Ställ frågor till eleverna om vad som varit mest intressant eller utmanande.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort beskrivning (4-5 meningar) av en person de känner, inklusive minst tre adjektiv i sina meningar.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Fråga 1: Vad är ett adjektiv?
Svar: Ett ord som beskriver egenskaper hos substantiv. - Fråga 2: Ge ett exempel på ett maskulint adjektiv.
Svar: “bello” (vacker). - Fråga 3: Hur böjer man ett adjektiv för plural?
Svar: Man lägger till -s (t.ex. “grandes”). - Fråga 4: Hur används adjektiv i en mening?
Svar: För att ge mer information om substantivet. - Fråga 5: Vad är en feminin form av adjektivet “pequeño”?
Svar: “pequeña” (liten).
Hemläxa
Skriv en text (100-150 ord) där du beskriver dig själv och din familj, använd minst fem adjektiv i din beskrivning.
Fördjupningsuppgift
Gör en presentation (3-5 minuter) om en känd person och deras egenskaper, använd minst fem adjektiv i din presentation och illustrera med bilder.
Förslag för nästa lektion
Tema: Frågor och svar i spanska. I nästa lektion kan eleverna lära sig att ställa frågor och ge svar på spanska, vilket kommer att ge dem möjlighet att interagera mer i språket och använda adjektiv i beskrivande sammanhang.
Förberedelser
- Förbered exempel på adjektiv och meningar för att illustrera.
- Skapa arbetsblad för övningen med adjektiv.
- Samla material för elevernas presentationer om kända personer.