En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Spanska – Mat och dryck

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Mat och dryck

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska handla om mat och dryck, inklusive hur man beställer mat, beskriver olika rätter, och uttrycker preferenser samt kulturella skillnader kring mat. Eleverna ska också få lära sig om måltider och vanor i spansktalande kulturer.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda vanliga fraser relaterade till mat och dryck, och kan formulera sig enkelt kring preferenser och beskrivningar av livsmedel i tal och skrift.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till måltider och matvanor (10 min)

  • Presentera begreppet måltider och beskriv typiska spanska maträtter såsom “paella” och “tortilla”.
  • Diskutera vanor runt måltider i olika kulturer, särskilt i spansktalande länder.

Ordförråd för mat och dryck (10 min)

  • Introducera viktiga ord och uttryck relaterade till mat och dryck, inklusive “comida” (mat), “bebida” (dryck), “me gusta” (jag gillar) och “no me gusta” (jag gillar inte).
  • Använd bilder av olika maträtter för att konkretisera.

Meningsbyggnad för att beställa mat (15 min)

  • Lär ut hur man formar frågor och svar om mat, till exempel “¿Qué quieres comer?” (Vad vill du äta?) och svara med exempel som “Quiero una pizza” (Jag vill ha en pizza).
  • Låt eleverna öva att ställa och svara på dessa frågor i par.

Rollspel (10 min)

  • Genomföra ett rollspel där eleverna ska beställa mat vid en “restaurang” i klassrummet.
  • Varje elev får en roll som antingen serverar eller beställer, på så sätt praktiserar de de fraser som har lärts.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta vad som har diskuterats och öva några av de nya fraserna.
  • Fråga eleverna om deras favoritmat och varför de gillar den, för att uppmuntra användning av språket.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en meny på spanska för en imaginär restaurang, inklusive minst fem rätter och drycker. Varje rätt ska beskrivas med 1-2 meningar. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Fråga 1: Vad betyder “Quiero”?
    Svar: “Jag vill.”
  • Fråga 2: Nämn två spanska maträtter.
    Svar: Exempel: “paella” och “tortilla.”
  • Fråga 3: Hur säger man “Jag gillar pizza” på spanska?
    Svar: “Me gusta la pizza.”
  • Fråga 4: Vad är ett uttryck för att fråga vad någon vill äta?
    Svar: “¿Qué quieres comer?”
  • Fråga 5: Vilken fras använder man för att säga att man inte gillar något?
    Svar: “No me gusta.”

Hemläxa

Skriv en kort text (100-150 ord) på spanska där du beskriver din favoritmat och varför du gillar den. Använd så många nyinlärda ord och fraser som möjligt.

Fördjupningsuppgift

Gör en presentation (3-5 minuter) om en spansk maträtt. Beskriv ingredienser, tillagningsmetod och varför du valde just denna rätt. Använd bilder för att förstärka din presentation.

Förslag för nästa lektion

Tema: Traditioner och högtider kopplade till mat

I nästa lektion kan eleverna utforska traditioner och högtider i spansktalande länder som rör mat och dryck, exempelvis “La comida de Navidad” (Julmat). Detta kommer att knyta an till ämnet och ge eleverna kulturell förståelse för vad de har lärt sig. Kunskapskraven som kommer att uppfyllas handlar om att förstå och använda fraser relaterade till traditioner och kultur.

Förberedelser

  • Förbered bilder av olika spanska maträtter.
  • Tillhandahåll exempel på menyer från faktiska restauranger.
  • Skapa material för presentationerna som eleverna kommer att göra.

×