Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Djupanalys av en klassisk roman
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Litteraturvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera skönlitteratur. – Skönlitterära texters betydelsebärande skikt, innehållsmässiga såväl som formmässiga: tematik, motiv, metaforik, symbolik, rytm, meter och andra litterära verkningsmedel och sätt att gestalta. – Analys och tolkning av roman, novell, lyrik och dramatik. – Jämförande analys av hur olika teman, till exempel familjen, döden, krig och naturen, har skildrats på olika sätt till exempel i skönlitterära verk från olika tider och kulturer eller i olika genrer. – Olika grunder för tolkning och värdering av skönlitteratur, dvs. vilka perspektiv man intar, vilka frågor man ställer och hur man kan argumentera dels för olika tolkningar, dels för värdering av skönlitteratur. |
Eleven kan översiktligt redogöra för några viktiga litterära epoker och hur några representativa författare och verk från olika delar av världen kan knytas till dem. Dessutom ger eleven exempel på och resonerar översiktligt om epoktypiska stildrag i litteraturen. Eleven kan analysera och tolka läst prosa, lyrik och dramatik. I analysen och tolkningen gör eleven en enkel jämförelse av hur något tema skildras i olika verk, genrer eller tider. Dessutom gör eleven en analys som tar sin utgångspunkt i ett perspektiv som hon eller han själv väljer. Eleven ger exempel på bildspråk och andra litterära verkningsmedel och kan använda analysredskap och litteraturvetenskapliga begrepp på ett korrekt sätt. Eleven kan översiktligt resonera om kvalitet och tolkningsmöjligheter hos skönlitterär text. I anslutning till sitt resonemang formulerar eleven en tes och ger enkla argument till stöd för tesen. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till djupanalys (10 min)
- Ge en översikt av vad en djupanalys innebär.
- Diskutera vikten av litterära begrepp i analyser.
- Presentera några centrala teman från den klassiska roman som studeras.
- Visa exempel på litterär analys och tolkning.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper.
- Ge varje grupp ett specifikt tema att diskutera kring den klassiska romanen.
- Låt grupperna förbereda korta presentationer av sina diskussioner.
- Samla grupperna för att dela sina insikter med klassen.
3. Självständig analys (15 min)
- Ge eleverna tid att skriva en egen djupanalys av en valbar passage ur den klassiska romanen.
- Uppmuntra användning av litterära begrepp och analysverktyg.
- Berätta för eleverna att de får dela sina analyser i nästa lektion.
- Ge feedback under arbetets gång.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och diskutera vad eleverna har lärt sig.
- Fråga om det är något de vill fördjupa sig i kring den klassiska romanen.
- Ge en kort introduktion till vad som kommer hända i nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Litteraturvetenskapliga begrepp: Eleverna ska förstå och kunna använda termer som tema, motiv, och symbolik när de analyserar skönlitteratur.
- Djupanalys: Förmågan att underbygga sina tolkningar med textbevis och litterära begrepp.
- Tematiska uppgifter: Undersöka hur olika teman framställs i litteraturen.
- Kulturell kontext: Förstå hur den historiska och kulturella kontexten påverkar litteraturen.
- Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att analysera och värdera litterära verk med ett kritiskt perspektiv.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Analys | En detaljerad bedömning av en text, där olika delar av texten granskas varje för sig för att förstå helheten. | Från grekiska “analusis”, vilket betyder “uppdelning”. |
Tematik | De huvudteman som behandlas i en litterär text. | Från grekiska “thema”, som betyder “ämne”. |
Motiv | De återkommande bilder eller idéer som hjälper till att belysa temat i en text. | Från latinet “motivus”, som betyder “rörelse” eller “drivkraft”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar författarens bakgrund och tid som verket skrevs i förståelsen av temat?
- B. På vilket sätt kan litteratur spegla samhälleliga förändringar och normer?
- C. Hur går det att tolka en och samma text på olika sätt, och vad påverkar dessa tolkningar?
Aktivitet
Eleverna ska utföra en praktisk aktivitet där de i grupper får skapa en visuell presentation av sitt valda tema i den klassiska romanen. De kan använda affischer, digitala verktyg eller skulpturer för att illustrera sina tolkningar. Presentationerna ska inkludera exempel från boken som knyter an till deras valda tema. Aktiviteten ska också uppmuntra diskussion och samarbete när eleverna delar med sig av sina idéer och insikter.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en djupanalys? | En djupanalys är en grundlig och systematisk granskning av en text. |
2. Vilka litterära begrepp bör man använda? | Tematik, motiv, symbolik, metafor och stil. |
3. Hur kan tematik relatera till samhälleliga normer? | Teman kan spegla och kritisera rådande normer och beteenden i samhället. |
4. Ge exempel på hur en författares bakgrund kan påverka skrivandet. | En författares upplevelser och värderingar kan prägla temat och karaktärerna i verket. |
5. Vad är ett motiv? | Motiv är de återkommande bilder eller idéer i en text. |
6. Hur kan man göra en jämförelse mellan olika verk? | Genom att analysera teman, stil och karaktärer i de olika verken. |
7. Varför är det viktigt att tolka litteratur? | För att förstå djupare betydelser och budskap i verket. |
8. Hur kan litteratur påverka individens perspektiv? | Litteraturen kan öppna upp för nya tankar och föreställningar genom att erbjuda olika perspektiv. |
Hemuppgift
Hemuppgiften blir att skriva en djupanalys av en valfritt valt kapitel eller passage ur den klassiska romanen som vi har diskuterat. Eleverna ska inkludera de litterära begrepp som vi har gått igenom under lektionen och använda citat från texten för att stödja sina analyser. Den ska vara mellan 2-3 A4-sidor.
Citat
”Det som inte dödar oss gör oss starkare.” – Friedrich Nietzsche (1888). Detta citat berör hur motgångar och svårigheter i livet, precis som de som karaktärerna i den klassiska romanen upplever, kan bidra till personlig tillväxt och styrka, vilket kan vara en central del av teman i romanen.