Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Geografi. Klimatförändringar och miljöpåverkan. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 7-9

Ämne: Geografi

Tema: Klimatförändringar och miljöpåverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen. Eleven redogör översiktligt för hur och varför geografiska processer har skapat och förändrat natur- och kulturlandskapet över tid och rum samt hur natur- och kulturlandskapet omformas av människan. Dessutom redogör eleven översiktligt för processernas konsekvenser för människors livsvillkor lokalt, regionalt och globalt samt deras

[Lgr22, Geografi, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till klimatförändringar (15 min)
  • Följ med en bildspel som visar vad klimatförändringar innebär.
  • Ge exempel på orsaker och effekter av klimatförändringar.
  • Ställ öppna frågor för att få eleverna att tänka kritiskt.
  • Diskutera aktuella nyheter relaterade till klimatförändringar.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Återkoppla till faktorer som påverkar klimatet och be eleverna diskutera i smågrupper.
  • Varje grupp får en specifik fråga att fördjupa sig i.
  • Vara beredda att redovisa kortfattat för hela klassen.
  • Diskussionsfrågor kan vara: Vilka åtgärder kan vi vidta?
3. Kartläggning av påverkan (10 min)
  • Ge eleverna kartor för att identifiera områden mest drabbade av klimatförändringar.
  • Låt dem peka ut hur dessa områden påverkar lokalsamhällen.
  • Diskutera hur detta kan få konsekvenser för framtiden.
  • Utilisera digitala verktyg för visning av data.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och frågor som kommit upp.
  • Ge eleverna tid att skriva ned sina tankar och insikter.
  • Fråga om det är något de vill veta mer om.
  • Uppmuntra till att följa aktuella frågor i nyheterna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Klimatförändringar: Förståelse för vad som orsakar klimatförändringar och dess effekter på världen.
  • Miljöpåverkan: Utredning av hur mänskliga aktiviteter påverkar miljön och klimatet.
  • Hållbar utveckling: Diskussion om hur vi kan arbeta för en hållbar framtid och minska vår påverkan.
  • Geografiska kartor: Användning av kartor för att identifiera sårbara områden och analysera data.
  • Grupparbete: Förmåga att samarbeta och diskutera olika synpunkter i grupp.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Klimat Det långsiktiga mönstret av väder i ett visst område. Kommer från grekiskans “klima”, vilket betyder lutning av jorden.
Miljö De omständigheter som omger en organism eller en grupp av organismer. Från latinets “medium”, som betyder mellanrum eller utrymme.
Sårbarhet En egenskap av att vara mottaglig för skada eller skada. Från franskans “vulnérable” som också betyder skadlig eller mottaglig.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka konkreta steg kan vi ta i vår vardag för att motverka klimatförändringar?
  • B. Hur påverkar klimatförändringar olika länder, och bör vi agera olika beroende på region?
  • C. Vad är balansen mellan ekonomisk tillväxt och miljöskydd?

Aktivitet

Genomför en rollspelsaktivitet där eleverna delas in i olika grupper som representerar länder med olika resurser och klimatsituationer. Varje grupp får diskutera sina positioner och argumentera för sina intressen i en internationell klimatkonferens. Målet är att lära sig om de olika perspektiven och utmaningarna som länder står inför angående klimatförändringar.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad betyder klimatförändringar för oss idag? Det innebär förändringar i vädermönster som kan påverka miljö och samhälle.
Vilka är de viktigaste orsakerna till klimatförändringar? Mänsklig aktivitet, såsom utsläpp av växthusgaser.
Hur kan vi göra skillnad i vårt samhälle? Genom att införa hållbara metoder och minska vår energiförbrukning.
Ge exempel på hur klimatförändringar påverkar ekosystem. Ändringar i habitat och förflyttningar av djur.
Vad kan individer göra för att bidra? Reducera avfall, återvinna och använda kollektivtrafik.
Varför är internationellt samarbete viktigt? Klimatförändringar är globala problem som kräver samarbete över gränser.
Vad innebär hållbar utveckling? Att möta dagens behov utan att kompromissa med framtida generationers behov.
Vilka resurskonflikter kan uppstå från klimatförändringar? Water scarcity and access to arable land can cause tensions.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats om klimatförändringar och dess påverkan på ett specifikt land eller region. De ska undersöka orsaker, effekter och möjliga lösningar. Uppsatsen ska vara 2-3 A4-sidor lång med källor angivna.

Citat

Klimatet är vad vi förväntar oss, väder är vad vi får. – Mark Twain (1897). Detta citat belyser vikten av att förstå skillnaden mellan klimat (långsiktiga trender) och väder (kortvariga förändringar), vilket är centralt i diskussioner kring klimatförändringar.


Modern Tillbaka-knapp