Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7-9
Ämne: Geografi
Tema: Klimatförändringar och miljöpåverkan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen. | Eleven redogör översiktligt för hur och varför geografiska processer har skapat och förändrat natur- och kulturlandskapet över tid och rum samt hur natur- och kulturlandskapet omformas av människan. Dessutom redogör eleven översiktligt för processernas konsekvenser för människors livsvillkor lokalt, regionalt och globalt samt deras |
[Lgr22, Geografi, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till klimatförändringar (15 min)
- Följ med en bildspel som visar vad klimatförändringar innebär.
- Ge exempel på orsaker och effekter av klimatförändringar.
- Ställ öppna frågor för att få eleverna att tänka kritiskt.
- Diskutera aktuella nyheter relaterade till klimatförändringar.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Återkoppla till faktorer som påverkar klimatet och be eleverna diskutera i smågrupper.
- Varje grupp får en specifik fråga att fördjupa sig i.
- Vara beredda att redovisa kortfattat för hela klassen.
- Diskussionsfrågor kan vara: Vilka åtgärder kan vi vidta?
3. Kartläggning av påverkan (10 min)
- Ge eleverna kartor för att identifiera områden mest drabbade av klimatförändringar.
- Låt dem peka ut hur dessa områden påverkar lokalsamhällen.
- Diskutera hur detta kan få konsekvenser för framtiden.
- Utilisera digitala verktyg för visning av data.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och frågor som kommit upp.
- Ge eleverna tid att skriva ned sina tankar och insikter.
- Fråga om det är något de vill veta mer om.
- Uppmuntra till att följa aktuella frågor i nyheterna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Klimatförändringar: Förståelse för vad som orsakar klimatförändringar och dess effekter på världen.
- Miljöpåverkan: Utredning av hur mänskliga aktiviteter påverkar miljön och klimatet.
- Hållbar utveckling: Diskussion om hur vi kan arbeta för en hållbar framtid och minska vår påverkan.
- Geografiska kartor: Användning av kartor för att identifiera sårbara områden och analysera data.
- Grupparbete: Förmåga att samarbeta och diskutera olika synpunkter i grupp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Klimat | Det långsiktiga mönstret av väder i ett visst område. | Kommer från grekiskans “klima”, vilket betyder lutning av jorden. |
Miljö | De omständigheter som omger en organism eller en grupp av organismer. | Från latinets “medium”, som betyder mellanrum eller utrymme. |
Sårbarhet | En egenskap av att vara mottaglig för skada eller skada. | Från franskans “vulnérable” som också betyder skadlig eller mottaglig. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka konkreta steg kan vi ta i vår vardag för att motverka klimatförändringar?
- B. Hur påverkar klimatförändringar olika länder, och bör vi agera olika beroende på region?
- C. Vad är balansen mellan ekonomisk tillväxt och miljöskydd?
Aktivitet
Genomför en rollspelsaktivitet där eleverna delas in i olika grupper som representerar länder med olika resurser och klimatsituationer. Varje grupp får diskutera sina positioner och argumentera för sina intressen i en internationell klimatkonferens. Målet är att lära sig om de olika perspektiven och utmaningarna som länder står inför angående klimatförändringar.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
Vad betyder klimatförändringar för oss idag? | Det innebär förändringar i vädermönster som kan påverka miljö och samhälle. |
Vilka är de viktigaste orsakerna till klimatförändringar? | Mänsklig aktivitet, såsom utsläpp av växthusgaser. |
Hur kan vi göra skillnad i vårt samhälle? | Genom att införa hållbara metoder och minska vår energiförbrukning. |
Ge exempel på hur klimatförändringar påverkar ekosystem. | Ändringar i habitat och förflyttningar av djur. |
Vad kan individer göra för att bidra? | Reducera avfall, återvinna och använda kollektivtrafik. |
Varför är internationellt samarbete viktigt? | Klimatförändringar är globala problem som kräver samarbete över gränser. |
Vad innebär hållbar utveckling? | Att möta dagens behov utan att kompromissa med framtida generationers behov. |
Vilka resurskonflikter kan uppstå från klimatförändringar? | Water scarcity and access to arable land can cause tensions. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats om klimatförändringar och dess påverkan på ett specifikt land eller region. De ska undersöka orsaker, effekter och möjliga lösningar. Uppsatsen ska vara 2-3 A4-sidor lång med källor angivna.
Citat
Klimatet är vad vi förväntar oss, väder är vad vi får. – Mark Twain (1897). Detta citat belyser vikten av att förstå skillnaden mellan klimat (långsiktiga trender) och väder (kortvariga förändringar), vilket är centralt i diskussioner kring klimatförändringar.