Lektion. Religion. Existentiella frågor och filosofi. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 7-9
Ämne: Religion
Tema: Existentiella frågor och filosofi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Religioner och andra livsåskådningar – vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden. – centrala tankegångar inom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism. – likheter och skillnader i religiösa tolkningar och praktiker mellan och inom olika religioner. Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner. Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner och andra livsåskådningar. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader i centrala tankegångar och religiösa praktiker mellan och inom olika religioner samt om vad religion och livsåskådning kan betyda för människor.

[Gy11, Religionskunskap, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till existentiella frågor (10 min)
  • Diskutera vad existentiella frågor innebär.
  • Ge exempel på frågor som “Vad är meningen med livet?” och “Vad händer efter döden?”.
  • Fråga eleverna om de har några egna reflektioner kring dessa frågor.
  • Presentera kortfattat olika filosofiska perspektiv på dessa frågor.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper om 4-5.
  • Ge varje grupp en existentiell fråga att diskutera.
  • Be grupperna samla sina tankar och förbereda en kort presentation.
  • Föreslå att de relaterar sina tankar till olika religioners perspektiv.
3. Presentationer (15 min)
  • Varje grupp presenterar sin fråga och sina tankar för klassen.
  • Fråga övriga elever om deras synpunkter på presentationerna.
  • Styr diskussionen så att olika perspektiv beaktas.
  • Ge konkret feedback på deras resonemang.
4. Avslutning och sammanfattning (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och alla diskussioner.
  • Fråga klassen vad de tar med sig från lektionen.
  • Uppmana eleverna att fundera på hur dessa frågor påverkar deras liv.
  • Avsluta med att ge en öppen inbjudan till fortsatt diskussion vid nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Existentiella frågor: Reflektioner över livets mening, exempelvis vad som ger livet värde och syfte.
  • Filosofiska perspektiv: Bekanta eleverna med klassiska och moderna filosofiska tankar.
  • Religiösa tolkningar: Hur olika religioner svarar på existentiella frågor.
  • Varje individs perspektiv: Betona vikten av personlig reflektion och dialog
  • Etiska dilemman: Diskussion kring val och konsekvenser relaterat till existentiella frågor.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Existens Tillståndet att finnas eller leva. Från latinets “existere”, som betyder “att stå ut” eller “att träda fram”.
Filosofi Studiet av grundläggande frågor om tillvaron, kunskap, värderingar och språk. Från grekiskans “philosophia”, där “philos” betyder kärlek och “sophia” betyder visdom.
Identitet Denna term syftar på individens självuppfattning och sociala sammanhang. Av latinets “identitas”, som betyder “att vara detsamma”.
Etik Studiem av vad som är rätt och fel samt moraliska principer. Från grekiskans “ethos”, som betyder “sed” eller “karaktär”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar samhällets värderingar våra existentiella frågor? Tänk på skillnader mellan olika kulturer.
  • B. Om du kunde ge ett råd om meningen med livet, vad skulle det vara?
  • C. Vilka etiska dilemman uppstår när man diskuterar liv och död? Hur ska man resonera kring dem?

Aktivitet

Eleverna delas upp i små grupper där de får skapa en “existentiell tavla”. Detta innebär att varje grupp i uppdrag att illustrera svar på en existentiell fråga genom bilder, text och symboler på en stor pappersduk. Efter att de har arbetat, kommer grupperna att presentera sina tavlor för klassen och förklara sina val av bilder och texter. Denna aktivitet hjälper eleverna att konkretisera sina tankar och ställa dem i relation till andra.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är meningen med livet enligt dig? [Ditt svar här]
2. Vilka filosofiska perspektiv är mest intressanta för dig? [Ditt svar här]
3. Hur påverkar ditt liv din syn på etik? [Ditt svar här]
4. Vilken religiös tradition känner du till som berör existentiella frågor? [Ditt svar här]
5. Hur kan vi diskutera svåra frågor respektfullt? [Ditt svar här]
6. Hur kan din identitet påverka dina svar på existentiella frågor? [Ditt svar här]
7. Finns det svar som du tycker är givna? Varför? [Ditt svar här]
8. Vad vill du lära dig mer om angående existentiella frågor? [Ditt svar här]

Hemuppgift

För lektionen om existentiella frågor och filosofi ska eleverna skriva en reflektion på 1-2 sidor (A4) om sin syn på meningen med livet. De ska diskutera sina perspektiv, referera till filosofiska teorier eller religiösa tankar och komma med exempel från verkliga livet som stödjer sina åsikter. Uppmuntra eleverna att använda sina egna erfarenheter och att vara kreativa i sina reflektioner.

Citat

“Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte ens den mest intelligenta, utan den som är mest mottaglig för förändring.” – Charles Darwin, 1809-1882. Detta citat handlar om anpassning och förändring, aspekter som kan relateras till våra existentiella överväganden och hur vi hanterar livets olika utmaningar.

Uppföljning

Fundera på vad ni diskuterade idag och kom tillbaka med en fråga eller tanke till nästa lektion.


Modern Tillbaka-knapp