Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1-3
Ämne: Historia
Tema: Tidslinjen och viktiga händelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Historiska händelser, tidslinjer, och grundläggande begrepp inom historia. |
Betygskriterium (E) | Eleven för enkla resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors levnadsvillkor och handlingar i förfluten tid. Eleven för enkla resonemang om kontinuitet och förändring utifrån några långa historiska linjer. Eleven ställer frågor till historiska källor och för enkla resonemang om vad källorna kan berätta om det förflutna samt om källornas relevans och trovärdighet. Eleven för enkla resonemang om hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften. |
[Lgr22, Historia, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till tidslinjer (10 min)
- Förklara vad en tidslinje är och varför den är viktig i historia.
- Visar exempel på en enkel tidslinje med två eller tre viktiga händelser.
- Diskutera varför dessa händelser är viktiga för förståelse av historien.
- Fråga eleverna om de kan komma på några händelser som de tycker är viktiga.
2. Skapa en klassens tidslinje (15 min)
- Dela ut papper och färgpennor till eleverna.
- Låt varje elev rita eller skriva en händelse som de tycker är betydelsefull.
- Samla allas händelser och skapa tillsammans en gemensam tidslinje på väggen.
- Diskutera händelserna som har lagts till och deras betydelse.
3. Berätta om en viktig händelse (15 min)
- Välj en viktig händelse från tidslinjen att fokusera på.
- Beskriv händelsens bakgrund och vad som hände.
- Ställ frågor till klassen om händelsen och diskutera dess påverkan.
- Förklara hur varje händelse hör ihop med andra händelser på tidslinjen.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Be eleverna att fundera på vad de lärt sig om tidslinjer och betydelsefulla händelser.
- Låt några elever dela med sig av sina tankar om vad som var mest intressant.
- Avsluta med att sammanfatta vikten av att förstå historia genom tidslinjer.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Tidslinjer. Att skapa och förstå tidslinjer hjälper eleverna att se samband mellan händelser och hur de följer på varandra.
- Historiska händelser. Utrusta eleverna med kunskaper om några viktiga händelser och deras konsekvenser.
- Tid. Diskutera hur tid och historiska epoker påverkar vår förståelse av världen.
- Orsaker och konsekvenser. Lär ut konceptet av orsaker och vad som händer när stora händelser inträffar.
- Frågeställningar. Uppmuntra till att ställa frågor kring historia och stimulera nyfikenheten.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tidslinje | En grafisk representation av tid som visar händelser i en sekventiell ordning. | Från latin “timeline” som betyder “tidslinje”. |
Historia | Studiet av det förflutna, särskilt när det gäller mänskliga samhällen. | Från grekiska ‘historía’ som betyder ‘undersökning’. |
Händelse | En betydande eller intressant detalj i historien. | Från tyska ‘Ereignis’, som relaterar till “att hända”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken händelse tror ni har haft störst betydelse i svensk historia och varför?
- B. Hur påverkar våra beslut idag framtida generationer, kan ni ge exempel?
- C. Vad är viktigt att komma ihåg när vi pratar om historia, tycker ni?
Aktivitet
En bra aktivitet för denna lektion kan vara att eleverna får skapa sin egen personliga tidslinje där de skriver ner tre viktiga händelser i sina liv. Detta kan vara födelsedagar, flytt, eller andra viktiga event. Efter det kan de dela sina tidslinjer med varandra vilket också öppnar för dialog om hur olika händelser formerar våra liv och gör oss till de vi är.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en tidslinje? | En grafisk representation av tid som visar händelser i en sekventiell ordning. |
Nämn en viktig händelse i svensk historia. | Exempelvis : Sveriges union med Norge 1814. |
Hur påverkar historien vår nutid? | Genom att förstå historien kan vi se hur beslut och händelser formar vårt samhälle idag. |
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en egen tidslinje med tre viktiga händelser som de vill minnas eller som de tycker är viktiga. De kan rita dem på papper och skriva några meningar om varför dessa händelser är betydelsefulla för dem.
Citat
“Den som inte kan minnas historien är dömd att upprepa den.” – George Santayana, 1905. Detta citat handlar om vikten av att förstå och lära av det förflutna för att undvika samma misstag i framtiden.