Lektion. Gy. Medier, samhälle och kommunikation 2 – Medier i kriser och katastrofer

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 2
Tema: Medier i kriser och katastrofer

Koppling till styrdokument

Kursen ska undersöka mediers roll och ansvar vid kriser och katastrofer. Eleverna ska analysera hur medier rapporterar och bygger berättelser om sådana händelser, samt hur detta påverkar allmänhetens uppfattningar och beteenden. Vidare bör de också utforska etiska dilemman som kan uppstå under krissituationer.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och diskutera hur medier agerar och påverkar under kriser, och ge exempel på både positiva och negativa konsekvenser av mediarapportering.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till medier i kriser (10 min)

  • Förklara varför det är centralt att diskutera mediers roll inom ramen för kriser och katastrofer.
  • Ge exempel på olika typer av kriser, såsom naturkatastrofer, pandemier och humanitära kriser.
  • Diskutera hur medier kan agera snabbare än någonsin i dagens digitala samhälle.

Genomgång av mediarapportering under kriser (15 min)

  • Presentera exempel på hur medier har rapporterat under stora kriser, som tsunamin 2004, COVID-19-pandemin eller kriget i Syrien.
  • Diskutera faktorer som påverkar mediers rapportering, t.ex. tillgång till information, journalistiska etiska riktlinjer och pressfrihet.
  • Visa exempel på reportage som antingen har stärkt krisrespons eller, mot förmodan, orsakat panik.

Diskussion: Etiska dilemman vid rapportering (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem en specifik fråga att diskutera, t.ex. “Vilka etiska dilemman kan uppstå vid rapportering om katastrofer?”
  • Låt grupperna reflektera och presentera sina insikter och slutsatser.
  • Sammanfatta diskussionerna och betona vikten av ansvar och etiska riktlinjer i krissituationer.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de huvudsakliga punkterna i lektionen och diskussionerna.
  • Ställ öppna frågor för att uppmuntra reflektion, som: “Hur kan vi som konsumenter av media säkerställa att vi får korrekt information i krissituationer?”
  • Diskutera vad som ytterligare kan göras för att förbättra mediarapportering i krissituationer.

Aktivitet

Eleverna ska i par skapa en informationsbroschyr som sammanfattar god praxis för mediarapportering under kriser. De ska inkludera exempel, etiska riktlinjer och tips för journalister om hur man bäst informerar allmänheten. Beräknad tidsåtgång: 40 minuter

Exit-ticket

  • Vilken roll har media under kriser? Svar: Att informera allmänheten, mobilisera hjälp och påverka respons på krisen.
  • Ge exempel på en kris där media har spelat en avgörande roll. Svar: Rapportering om COVID-19-pandemin och dess påverkan på samhället.
  • Vad är ett etiskt dilemma i mediarapportering? Svar: Att balansera mellan att informera snabbt och att respektera individers integritet.
  • Hur kan media påverka allmänhetens uppfattning i krissituationer? Svar: Genom att skapa förståelse för situationens allvar eller framhäva specifika narrativ.
  • Vad kan journalister göra för att säkerställa korrekt rapportering? Svar: Följa faktakontroller, citerar pålitliga källor och undvika sensationell rapportering.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en uppsats (400-600 ord) där de analyserar ett specifikt exempel på mediarapportering under en kris och dess inverkan på allmänhetens beteende och åsikter.

Fördjupningsuppgift

Eleverna i grupper ska välja en specifik kris (t.ex. en naturkatastrof eller en humanitär kris) och göra en djupgående analys av hur media rapporterade om den. De ska fokusera på både positiva och negativa aspekter av mediarapporteringen och diskutera dess påverkan på den allmänna opinionen samt vilka etiska ståndpunkter som gällde. Presentationen ska vara digital och inkludera källor.

Förslag för nästa lektion

“Sociala medier och kriser”. I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur sociala medier påverkar kommunikation och informationsdelning i krissituationer. Vi kommer att diskutera fördelarna och utmaningarna som sociala medier medför i kriser, samt hur misinformation kan spridas. Detta tema är relevant för att förstå den förändrade dynamiken i hur vi får och delar information vid nödsituationer.

Förberedelser

  • Samla exempel på mediarapportering under olika kriser.
  • Förbereda diskussionsteman kring etiska dilemman inom mediarapportering.
  • Kontrollera utrustning för digitala broschyrer och presentationsmaterial.

Modern Tillbaka-knapp