Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 1
Tema: Medier och ungdomskultur
Koppling till styrdokument
Kursen ska belysa hur media speglar och formar ungdomskultur. Eleverna ska studera olika medieformer och deras relation till ungdomars identitet, normer och värderingar. Dessa studier ska inkludera interaktionen mellan medier och ungas livsstil samt aktuella trender och fenomen.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och analysera hur medier och populärkultur samverkar för att forma ungdomars identitet och värderingar, samt ge exempel på specifika mediefenomen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till medier och ungdomskultur (10 min)
- Förklara sambandet mellan medier och ungdomskultur, och hur medier kan påverka identitet och normer.
- Diskutera kort varför ungdomars mediekonsumtion är betydelsefullt.
- Ge aktuella exempel på hur populärkultur (film, musik, sociala medier) påverkar ungdomars liv.
Genomgång av ungdomars mediekonsumtion (15 min)
- Presentera statistik och fakta om hur unga konsumerar media, inklusive streamingtjänster och sociala plattformar.
- Diskutera hur olika genrer som musik, film och TV-format påverkar ungdomars livsstil och självbild.
- Visa klipp exempel på populära TV-serier eller musikvideor och diskutera deras budskap.
Gruppdiskussion: Medier och stereotyper (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem en specifik aspekt av ungdomskulturen att diskutera, t.ex. könsroller eller normer i sociala medier.
- Låt grupperna reflektera över hur dessa stereotyper påverkar hur ungdomar uppfattar sig själva och andra.
- Återkoppla och dela insikter med klassen.
Avslutande reflektion och frågor (10 min)
- Sammanfatta de diskussioner som har ägt rum under lektionen.
- Ställ öppna frågor för att uppmuntra reflektion, exempelvis: “Hur påverkar medier din uppfattning om vad som är ‘coolt’?”
- Låt eleverna dela med sig av sina egna erfarenheter av mediekonsumtion och ungdomskultur.
Aktivitet
Eleverna ska i par skapa en kort video eller en digital affisch som representerar en aktuell ungdomstrend eller mediefenomen inom ungdomskulturen. De ska inkludera fakta och reflektioner om hur denna trend påverkar ungas liv.
Beräknad tidsåtgång: 40 minuter
Exit-ticket
- Vad menas med ungdomskultur?
Svar: De normer, värderingar och livsstilar som präglas av unga människor och deras gemensamma erfarenheter. - Hur påverkar media ungdomars identitet?
Svar: Genom representation, förväntningar och normer som media framhäver. - Ge exempel på en trend inom populärkultur som påverkar ungdomar.
Svar: Sociala mediers påverkan på livsstil och utseende. - Vad är en stereotyp inom ungdomskultur?
Svar: Allmänna föreställningar om hur ungdomar bör bete sig, klä sig eller tänka utifrån ålder och kön. - Hur kan ungdomar motverka negativa stereotyper i media?
Svar: Genom medvetenhet, kritisk granskning av media och att lyfta egna röster/verkligheter.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (300-500 ord) där de analyserar ett specifikt mediefenomen inom ungdomskulturen och dess inverkan på deras eget liv.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska i grupper välja ett specifikt område inom ungdomskultur och medier, till exempel musik eller mode, samt undersöka hur detta fenomen påverkar identitet och värderingar i samhället. Gruppen ska göra en presentation med fakta, exempel och reflektioner.
Förslag för nästa lektion
“Medier och mental hälsa bland unga”
I nästa lektion kan vi fokusera på hur medier, särskilt sociala medier, påverkar ungas mental hälsa. Lektionen ska diskutera ämnen som påverkan av social jämförelse, självkänsla och cybermobbning. Detta ämne är relevant för att förstå de utmaningar unga står inför i en digitaliserad värld och mediekontext.
Förberedelser
- Förbereda exempel på aktuella ungdomstrender i populärkultur.
- Samla statistik och fakta om ungdomars mediekonsumtion.
- Planera användning av tekniska resurser för video- och affischskapande.