En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Medier, samhälle och kommunikation 2 – Media och ungdomars röster

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Medier, samhälle och kommunikation 2
Tema: Media och ungdomars röster

Koppling till styrdokument

Kursen ska undersöka hur ungdomar använder medier för att uttrycka sina röster och påverka social förändring. Eleverna ska analysera hur sociala medier och digitala plattformar ger ungdomar möjlighet att delta i debatter, organisera sig och sprida information om viktiga samhällsfrågor.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och diskutera hur medier ger plats åt ungdomars åsikter och engagemang, samt ge exempel på hur ungdomar har använt medier för att driva förändringsfrågor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ungdomars engagemang i media (10 min)

  • Förklara varför det är viktigt att förstå ungdomars roll i medielandskapet och deras potential att påverka social förändring.
  • Diskutera hur digitala plattformar som Instagram, TikTok och Twitter används av ungdomar.
  • Ställ frågor som: “Hur kan ungdomar använda sociala medier för att driva sina åsikter?”

Genomgång av aktuella exempel (15 min)

  • Presentera exempel på hur ungdomar har använt sociala medier för att påverka samhällsfrågor, såsom klimataktivismen via Fridays for Future, Black Lives Matter-rörelsen eller rörelsen för psykisk hälsa.
  • Visa klipp eller inlägg som illustrerar framgångsrika ungdomsledda kampanjer och diskussioner.
  • Diskutera hur dessa rörelser har organiserats och vilken effekt de har haft på det omgivande samhället.

Gruppdiskussion om utmaningar och möjligheter (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem uppgiften att diskutera: “Vilka utmaningar och möjligheter står ungdomar inför när de försöker använda medier för att påverka?”
  • Grupperna kan diskutera saker som digitalt skådespel, kritik och hot mot unga aktivister.
  • Återkom till klassen för att dela insikter och slutsatser.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta diskussionerna och exempel som framkommit under lektionen.
  • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av att använda sociala medier och hur de tycker att deras röst kan bli hörd.
  • Diskutera vikten av att tänka kritiskt kring information och mediekonsumtion.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kampanj på sociala medier inriktad på en samhällsfråga som de brinner för. Kampanjen ska inkludera en plan för vad de skulle posta (bilder, texter, videor) och hur de kan mobilisera stöd och engagemang från andra.
Beräknad tidsåtgång: 40 minuter

Exit-ticket

  • Vad innebär det att vara en ung röst i media? Svar: Att aktivt delta i diskussioner och påverka beslut genom att använda olika mediekanaler.
  • Ge exempel på en kampanj som initierats av ungdomar. Svar: Fridays for Future, där ungdomar uppmanar till åtgärder mot klimatförändringar.
  • Vad är en utmaning som ungdomar kan möta när de använder sociala medier för aktivism? Svar: Motstånd eller kritik, samt att hantera eventuell följeslagandepression eller hot online.
  • Hur kan sociala medier bidra till att sprida medvetenhet om sociala frågor? Svar: Genom att vara plattformar för informationsspridning, debatter och mobilisering av stöd.
  • Hur kan media påverka ungdomars syn på viktiga samhällsfrågor? Svar: Genom att forma opinion och bidra till en känsla av gemenskap kring en gemensam fråga.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion (400-600 ord) där de analyserar hur en specifik ungdomsdriven rörelse har använt media för att påverka en social fråga. De ska diskutera dess effekt, strategier och eventuella hinder.

Fördjupningsuppgift

I grupper ska eleverna välja ett aktuellt exempel på ungdomars engagemang i sociala media och analysera dess inverkan. De ska identifiera strategier som används för att mobilisera stöd och hur dessa kampanjer har påverkat den bredare samhällsdiskursen. Presentationen ska vara digital och inkludera källor och reflektioner.

Förslag för nästa lektion

“Media och identitet” I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur media formar identitet och hur olika identiteter representeras i medier. Vi kommer att diskutera frågor som kön, etnicitet och sexualitet i förhållande till medieinnehåll. Detta tema är viktigt för att förstå hur representation påverkar individers självbild och hur det skapar normer i samhället.

Förberedelser

  • Samla exempel på ungdomar som har använt medier för social förändring.
  • Förbereda diskussionsteman kring utmaningar och möjligheter för ungdomsaktivism.
  • Kontrollera teknik för kampanjpresentationer och diskussioner.

×