Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Berättande och kreativ skrivande
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva med kreativt fokus, där de lär sig att använda berättartekniker, beskrivningar och dialoger för att förmedla en berättelse. Eleverna ska också få förståelse för hur olika stilistiska medel kan påverka berättelsens inverkan på läsaren.
Kunskapskrav
Eleven skriver berättande texter med relativt tydligt innehåll och fungerande struktur. Dessutom använder eleven grundläggande regler för språkriktighet med relativt god säkerhet och visar förmåga att använda stilistiska medel och variation i språket.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättande (10 min)
- Diskutera vad som kännetecknar en berättelse och dess grundläggande element: karaktärer, miljö, händelseförlopp och budskap.
- Ge exempel på olika genrer inom berättande, som noveller och sagor.
- Fråga eleverna om deras favoritberättelser och vad de tycker gör dem intressanta.
Berättarteknik (10 min)
- Gå igenom viktiga tekniska aspekter av berättande, såsom upplägg, konflikter och lösningar.
- Introducera begreppet “berättarperspektiv” och diskutera hur det påverkar läsarens upplevelse.
- Ge exempel på hur man bygger upp en spännande berättelse med cliffhangers och nervkittlande vändningar.
Skrivövning: Skapa en berättelse (10 min)
- Be eleverna börja skriva sin egen berättelse utifrån en bild eller ett tema som ni kommit överens om.
- Betona vikten av att inkludera beskrivningar av karaktärer och miljöer för att skapa en levande berättelse.
- Hjälp eleverna att tänka på dialoger och hur de kan fördjupa karaktärernas personligheter.
Respons på skrivandet (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper och låt dem läsa sina texter för varandra, med fokus på att ge konstruktiv feedback.
- Diskutera hur man kan ge specifik feedback om exempelvis berättelsens struktur, karaktärernas djup och språkliga val.
- Be eleverna passa på att ställa frågor till varandra om sina skrivprocesser.
Avslutande reflektion (10 min)
- Inled en samling för att diskutera vad de lärt sig om berättande och skrivande i allmänhet.
- Be dem dela med sig av sina tankar kring processen att skriva och hur de kan använda feedbacken de fått för att förbättra sina berättelser.
- Diskutera vikten av skrivande för att uttrycka sig och förmedla känslor och tankar.
Aktivitet
Eleverna ska avsluta sin berättelse och förbereda att presentera den för klassen i nästa lektion. De ska också revidera sin text baserat på feedbacken de fått från sina kamrater. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad är en berättelse och vilka element innehåller den?
En berättelse är en sammanställning av karaktärer, miljö, konflikter och händelser som bildar en narrativ struktur. - Nämn tre viktiga aspekter av berättarteknik.
Berättarperspektiv, karaktärsutveckling och händelseförlopp. - Hur kan man göra en karaktär mer intressant i en berättelse?
Genom att ge dem en bakgrundshistoria, unika egenskaper och tydliga motivationsfaktorer. - Vad är syftet med att använda dialog i berättande?
Dialog kan ge liv åt karaktärerna, visa relationer mellan dem och driva berättelsens handling framåt. - Varför är feedback viktig i skrivprocessen?
Feedback hjälper författaren att se sin text från andras perspektiv och ger möjlighet till förbättringar.
Hemläxa
Skriv klart och revidera din berättelse (400-500 ord), där du inkluderar den feedback du fått. Förbered dig för att kunna dela den med klassen nästa vecka.
Fördjupningsuppgift
Som en del av sin fördjupningsuppgift ska eleverna skriva en novell som tar plats i en värld de själva skapat. De ska fokusera på att bygga upp miljöbeskrivningar och karaktärsdjup, och kunna redogöra för sina val och hur de påverkar berättelsens budskap.
Förslag för nästa lektion
Tema: Presentera och analysera berättelser. I nästa lektion kommer eleverna att få möjlighet att presentera sina berättelser för klassen och delta i en analys av varandras verk. Detta stärker deras muntliga färdigheter och förbereder dem på att kunna resonera kritiskt kring texter. Denna lektion är relevant eftersom den kopplar deras skrivande med tal och analys, vilket ger dem en helhetssyn på textarbetet och dess olika aspekter.
Förberedelser
- Förbered exempel på berättande texter att använda som modeller under lektionen.
- Se till att det finns skrivmaterial tillgängligt för eleverna under skrivövningen.
- Skapa en kort manual eller mall för feedback som eleverna kan använda under responsövningar.