Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Svenska – Att skriva kreativa texter

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva kreativa texter

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva kreativa och berättande texter där de utvecklar sin fantasi, språkliga förmåga och stil. Fokus ligger på att skapa intressanta karaktärer, miljöer och handlingar samt att använda stilistiska medel för att förstärka berättelsen. Eleverna ska också få möjlighet att bearbeta och redigera sina texter.

Kunskapskrav

Eleven skriver kreativa och berättande texter med tydlig struktur och språklig variation. Dessutom visar eleven förmåga att använda stilistiska medel och ger och tar emot respons på sina och kamraters texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativt skrivande (10 min)

  • Diskutera vad kreativt skrivande innebär och dess olika former. Betona vikten av att använda fantasi och kreativitet i skrivprocessen.
  • Gå igenom viktiga element i berättande, såsom karaktärer, miljö, konflikt och lösning.
  • Presentera exempel på kända verk som använder kreativt skrivande, och fråga eleverna om deras erfarenheter av att skriva kreativa texter.

Karaktärs- och miljöbeskrivningar (10 min)

  • Diskutera hur man skapar trovärdiga karaktärer och atmosfärer genom beskrivande språk och detaljer.
  • Ge exempel på hur man kan använda sinnena (vad man ser, hör, luktar, känner och smakar) för att göra beskrivningar levande.
  • Låt eleverna skriva en kort beskrivning av en karaktär eller plats, med fokus på att använda sensoriska detaljer.

Skrivövning: Skapa en berättelse (10 min)

  • Ge eleverna en skrivuppgift där de ska inleda en kreativ berättelse. De kan exempelvis utgå från en bild, ett citat eller en situation.
  • Låt dem arbeta i ca 10 minuter för att sätta igång sin berättelse.
  • Under denna tid kan de använda sina anteckningar från tidigare övningar för att utveckla karaktärer och miljöer.

Grupprespons och diskussion (10 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och be dem läsa sina berättelseinledningar för varandra.
  • Låt dem ge feedback och diskutera vad som fungerar bra och hur de kan utveckla sina berättelser.
  • Be eleverna att ställa specifika frågor till varandra, t.ex. om karaktärernas trovärdighet eller hur miljön bidrar till berättelsen.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Samla klassen och reflektera över vad de lärt sig om kreativt skrivande och berättande.
  • Diskutera hur feedback och samarbete kan förbättra deras skrivande.
  • Betona vikten av att ge sig själv tid och utrymme att vara kreativ i skrivprocessen.

Aktivitet

Eleverna ska revidera sina berättelseinledningar utifrån den feedback de fått och lämna in en slutgiltig version (300-400 ord) för bedömning. De får även avsluta berättelsen och inkludera intressanta vändningar och utvecklingar.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

  • Vad är viktigt att tänka på när man skriver en kreativ berättelse?
    • Det är viktigt att ha en klar struktur, trovärdiga karaktärer och att använda beskrivande språk för att engagera läsaren.
  • Nämn två element i berättande.
    • Karaktärer och miljö.
  • Hur kan man använda sensoriska detaljer i sitt skrivande?
    • Genom att beskriva hur något ser ut, låter, luktar, smakar eller känns, vilket gör att läsaren kan uppleva berättelsen mer levande.
  • Varför är feedback viktig i skrivprocessen?
    • Feedback ger nya perspektiv på texten och kan hjälpa till att identifiera styrkor och svagheter, vilket leder till förbättringar.
  • Hur kan kreativt skrivande kopplas till deras egna liv och erfarenheter?
    • Genom att använda sina egna upplevelser och känslor kan de skapa mer äkta och relaterbara berättelser.

Hemläxa

Skriv klart en kreativ berättelse (600-800 ord) och se till att inkludera en tydlig inledning, utveckling och avslutning. Använd de stilistiska medel och tekniker vi har diskuterat i klassen.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att illustrera sin berättelse genom att skapa en storyboard eller ett bildmanus. De ska koppla sina bilder till textens innehåll och skapa en visuell presentation av sin berättelse.

Förslag för nästa lektion

Tema: Reflekterande skrivande och självbiografier. I nästa lektion kommer klassen att fokusera på att skriva reflekterande och självbiografiska texter. Eleverna får möjlighet att analysera sina erfarenheter och känslor samt formulera dem i textform. Denna lektion är relevant för att uppmuntra elevernas självreflektion och hjälpa dem att utveckla sina skrivfärdigheter på ett personligt plan.

Förberedelser

  • Förbered exempel på kreativa texter och berättelser för inspiration.
  • Utveckla frågor och diskussionsprompter för att guida eleverna i deras skrivande och reflektion.
  • Se till att material och verktyg för att skriva och illustrera berättelser finns tillgängliga.

Modern Tillbaka-knapp
×