Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Historia
Tema: Levnadsvillkor förr i tiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Undervisningen ska behandla skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden genom exempel från barnlitteratur, sånger och filmer, samt reflektioner över normer och regler som har betydelse för eleven.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra enkla historiska jämförelser och delta i samtal om vardagsliv och levnadsvillkor i olika tider. Eleven kan också ställa frågor till och reflektera över hur normer har ändrats över tid.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat levnadsvillkor förr (10 min)
- Presentera temat för lektionen, dvs. hur människor levde förr i tiden.
- Använd bilder och exempel från barnlitteratur för att väcka intresse.
- Ställ frågor om vad eleverna tror att livet var som förr.
Berättelse från historien (15 min)
- Läs en berättelse från en känd barnbok som skildrar livsförhållanden förr.
- Diskutera tillsammans med eleverna om handlingen och karaktärerna.
- Fråga eleverna om vad de tror om känslor och tankar hos människor i berättelsen.
Reflekterande diskussion (15 min)
- Dela upp klassen i smågrupper och ge dem frågor att diskutera:
- Hur tror ni att barn i tidigare tider hade det jämfört med idag?
- Vilka regler och normer tror ni fanns då?
- Återkoppla till klassen och lyfta fram några av gruppernas tankar.
Analysera bilder och källor (5 min)
- Visa olika bilder som representerar livet förr (t.ex. gamla gårdar, skoldagar).
- Diskutera vad bilderna berättar om levnadsvillkoren och normerna på den tiden.
Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och dela sina tankar om dagen.
Aktivitet
Eleverna får skapa egna bildserier som skildrar en dag i livet för ett barn som levde under en tidigare tid. De ska illustrera olika aktiviteter som barnet gjorde under dagen, t.ex. skola, lek och arbete. Aktiviteterna ska spegla det de lärt sig under lektionen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vilka aktiviteter gjorde barn i äldre tid jämfört med idag?
- Svar: De arbetade mer i hemmet och hade inte samma fritid.
- Nämn en norm som kan ha gällt förr?
- Svar: Att barn skulle hjälpa till med familjens arbete.
- Vad trodde ni var viktigt för barn förr?
- Svar: Att lära sig arbeta och ta ansvar.
- Hur tror ni att skolan såg ut då?
- Svar: Färre barn och kanske strikta lärare.
- Vad tyckte ni var mest intressant med lektionen?
- Svar: Diskussionen om likheter och skillnader mellan då och nu.
Hemläxa
Skriv en liten berättelse (ca 100 ord) om en dag i ditt liv, som om du levde för 100 år sedan. Vad gjorde du? Vad hade du på dig?
Fördjupningsuppgift
Eleven kan skriva en längre uppsats (400–600 ord) där de utforskar ett specifikt aspekt av levnadsvillkor i en tidsepok som intresserar dem. Syftet är att analysera och diskutera hur detta påverkar vårt nu och framtid.
Förslag för nästa lektion
Undersökning av hemortens historia. Planera en lektion där eleverna får forska om sin hemorts historia. Med hjälp av lokala bildkällor och berättelser populärhistoriska skildringar ska de få en djupare förståelse för hur deras närmiljö har förändrats över tid och vad som gör den unik. Denna lektion är relevant för förståelsen av hur lokal historia kan spegla bredare historiska förändringar och tematiskt knyta an till deras egna livserfarenheter. Den ger dessutom möjlighet att utveckla färdigheter inom källkritik.
Förberedelser
- Förbereda och skriva ut bilder och källor relaterade till temat.
- Välja ut och läsa ur en passande barnbok med historiskt perspektiv.
- Samla material för den kommande uppgiften till nästa lektion.