Lektionsplanering
Årskurs:
1
Ämne:
Historia
Tema:
Att leva tillsammans
Lektion 2
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på hur människor i olika tider och kulturer har levt tillsammans och delat resurser, inklusive hur familjestrukturer och samhällen har sett ut.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på hur människor samverkar i olika grupper och samhällen, och kunna berätta om dessa i en sammanhängande berättelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till familjer och grupper (10 min)
- Diskutera vad en familj är och vilka olika typer av familjer som finns.
- Använd bilder och exempel för att illustrera mångfalden i familjestrukturer.
Berättelse om olika kulturer (15 min)
- Läs en berättelse som beskriver familjeliv i en annan kultur.
- Diskutera med eleverna hur familjens liv kan se olika ut beroende på var i världen de befinner sig.
Grupparbete: Skrappa ner egna familjer (10 min)
- Eleverna får arbeta i par för att skapa en mini-affisch om sin egen familj.
- De kan inkludera bilder, namn och vad de gör tillsammans.
Presentation av familjearbeten (10 min)
- Låt eleverna presentera sina affischer för klassen.
- Ställ frågor och uppmuntra dem att ställa frågor till sina klasskamrater.
Sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta vad som lärts om familjer och grupper i olika kulturer.
- Uppmana eleverna att reflektera över vilka likheter och skillnader de har lärt sig.
Aktivitet
Eleverna ska interagera med sina familjer och samla in exempel på familjetraditioner. De kan sedan dela med sig av en tradition de tycker är särskilt intressant. Denna aktivitet kopplar till tema om familjer och kultur.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad är en familj? Svar: En grupp människor som lever tillsammans och stödjer varandra.
- Ge ett exempel på en annan typ av familj än din egen? Svar: En familj med ensamma föräldrar eller en stor familj med många kusiner.
- Hur kan familjer se olika ut? Svar: De kan ha olika antal medlemmar, olika kulturer och traditioner.
- Nämn en aktivitet du gör tillsammans med din familj. Svar: Spela spel, äta middag eller gå på utflykt.
- Vad lärde du dig om familjer i andra kulturer? Svar: De kan fira olika högtider eller ha olika maträtter.
Hemläxa
Eleverna ska rita en bild av sin familj och skriva ett par meningar om vad de tycker är kul att göra tillsammans. Längd: 50 ord.
Fördjupningsuppgift
Fördjupningsuppgiften kan vara att barnen skriver en liten berättelse om en tradition i deras familj och hur den har påverkat deras liv. De gör en koppling till hur traditioner är viktiga inom olika kulturer.
Förslag för nästa lektion
Tema: Berättelser om gamla tider. Denna lektion planeras för att utforska gamla sagor och berättelser som barn har berättat genom tiderna. I fokus kan vara hur berättelser hade en viktig roll i samhället och överföring av kunskap. Detta tema är relevant eftersom det visar hur berättelser formar vår kultur och historia, och stimulerar elevernas fantasi och språkutveckling.
Förberedelser
- Välj och läsa en engagerande berättelse om en gammal tradition eller saga.
- Förbered material för elevernas affischer.
- Samla in bilder som illustrerar olika familjer och kulturer.