Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Historia – Romersk politik och samhällsstruktur

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Historia

Tema: Romersk politik och samhällsstruktur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll
Undervisningen ska innefatta det romerska styrelsesystemet, dess olika institutioner, politiska grupper samt hur dessa var strukturerade och deras funktioner. Eleverna ska få en förståelse för hur samhällsklasserna i romarriket (patricier och plebejer) påverkade samhället och politiken.

Kunskapskrav

Eleven redogör utförligt för hur det romerska styrets institutioner fungerade och kan beskriva skillnaderna mellan olika samhällsklasser i romarriket. Eleven ger exempel på hur dessa har påverkat varandra, samt visar förståelse för hur politiska förändringar påverkade samhällslivet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till romersk politik (10 min)

  • Ge en översikt över det romerska styret; konsuler, senat och folkförsamlingar.
  • Diskutera de viktigaste funktionerna hos varje politisk institution.
  • Förklara hur politiska beslut fattades och hur makten var fördelad.

Samhällsklasser i romarriket (15 min)

  • Beskriv de två huvudsakliga samhällsklasser: patricier och plebejer.
  • Förklara skillnader i livsstil, rättigheter och inflytande på politiska frågor.
  • Diskutera hur konflikterna mellan dessa klasser ledde till viktiga förändringar i det romerska samhället.

Romerska lagar och rättssystem (15 min)

  • Introducera romerska lagar och deras betydelse för det romerska samhället.
  • Diskutera Roms kodifiering av lagar (exempelvis “Tolv tavlor”).
  • Analysera hur dessa lagar fortsätter att påverka moderna rättssystem.

Gruppdiskussion (5 min)

  • Dela in klassen i små grupper för att diskutera hur politik och samhälle i romarriket kan jämföras med dagens samhälle.
  • Eleverna ska fundera på likheter och skillnader i makt och medborgarinflytande.

Sammanfattning och frågor (5 min)

  • Sammanfatta dagens lektion och framhäv centrala begrepp.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor om romersk politik och samhällsstruktur.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en mind-map (tankekarta) som visualiserar de olika institutionerna i det romerska styret och deras relationer till varandra.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad är skillnaden mellan patricier och plebejer?
    Svar: Patricier var den aristokratiska klassen med större politiskt inflytande, medan plebejer var vanligt folk med begränsade rättigheter.
  • Ge exempel på institutioner i det romerska styret.
    Svar: Senaten, konsuler och folkförsamlingar.
  • Vad innebar “Tolv tavlor”?
    Svar: De första lagarna i Rom som nedtecknades och gjorde lagarna tillgängliga för alla.
  • Hur påverkade romerska lagar samhället?
    Svar: Romerska lagar bidrog till ordning, rättssäkerhet och medborgarnas rättigheter.
  • Vilken betydelse har den romerska politiska strukturen haft på dagens samhällen?
    Svar: Många moderna politiska system och lagar har sina rötter i romerska institutioner och rättsprinciper.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (200 ord) om hur romerska lagar har påverkat dagens rättssystem. Uppsatsen ska inkludera exempel och egna reflektioner.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att fördjupa sig i en specifik romersk institution, som senaten eller folkförsamlingen, och analysera dess roll och utveckling. De ska skriva en rapport eller göra en presentation, där de presenterar sina insikter och relaterar det till modern politik.

Förslag för nästa lektion

Romarrikets nederlag och efterdyningar
Nästa lektion ska fokusera på faktorerna bakom romarrikets fall och vilka konsekvenser detta fick för Europa och världen. Eleverna kommer att granska ekonomiska, politiska och sociala orsaker till nedgången och diskutera hur dessa faktorer var interrelaterade. Detta kommer att knyta an till tidigare lektioner genom att titta på hur politik, samhällsstruktur och kultur påverkade rikets stabilitet.

Förberedelser

  • Förbered material med information om romersk politik och dess institutioner.
  • Skapa exempel på mind-map för att illustrera samband mellan olika institutioner.
  • Dela ut pappersmaterial för mind-map aktiviteten.

Modern Tillbaka-knapp
×