# Veckoplanering
**Årskurs:** 6
**Ämne:** Teknik
**Tema:** Teknikens påverkan på vardagen
Denna planering syftar till att ge eleverna en ökad förståelse för teknikens påverkan i deras vardag, konkurrensamhet och hållbarhet kopplad till tekniska lösningar och system. Eleverna kommer att bygga vidare på sina tidigare kunskaper om enkla mekanismer.
## 1. Introduktion till grundläggande tekniska begrepp och koncept
Undervisningen under dessa veckor syftar till att vidareutveckla elevernas kunskaper om centrala tekniska begrepp och system. Vi kommer att diskutera och undersöka olika typer av teknik och deras tillämpningar i vardagen och hur enkla mekanismer fungerar tillsammans med mer komplexa tekniska system.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|————————————————|——————————————————-|
| Teknik i vardagen och dess betydelse. | Eleven kan ge exempel på hur teknik påverkar vardagen. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 4-6)
### v. 12 – Introduktion till teknikens värld (20/3-26/3)
– Lektion 1 – Introduktion till tekniska system och begrepp. – Genomgång av centrala begrepp såsom teknik, mekanik och system. Diskutera förväntningar och mål för perioden. Eleverna får reflektera över vilka tekniska lösningar de stöter på i sin vardag.
### v. 13 – Teknikens historia och utveckling (27/3-2/4)
– Lektion 2 – Teknikens utveckling genom historien. – Eleverna lär sig om betydande tekniska uppfinningar genom tidslinjer och diskussioner. Fokus på enkelt maskineri och dess evolution till mer komplexa system.
### v. 14 – Hållbarhet och teknik (3/4-9/4)
– Lektion 3 – Diskussion om hållbarhet inom teknik och innovation. – Eleverna utforskar hur teknik påverkar miljön och vad hållbar teknik innebär. Gruppdiskussion kring återvinning och hur man kan tänka hållbart när man designar tekniska lösningar.
### v. 15 – Påsklov (10/4-16/4)
– Ingen lektion.
### v. 16 – Fysik i tekniken (17/4-23/4)
– Lektion 4 – Hur fysikaliska lagar tillämpas inom teknik. – Genomgång av grundläggande fysikaliska lagar (kraft, rörelse, energi) och deras tillämpningar i tekniska system. Eleverna får egna exempel där fysik och teknik möts.
### v. 17 – Teknikens påverkan på miljön (24/4-30/4)
– Lektion 5 – Teknikens miljöpåverkan och framtida lösningar. – Diskutera hur tekniska innovationer kan leda till negativa och positiva effekter på miljön. Eleverna arbetar med case-studier där de analyserar olika tekniska lösningar utifrån miljöpåverkan.
### v. 18 – Att designa en teknisk lösning (1/5-7/5)
– Lektion 6 – Grundkrav för design av tekniska lösningar. – Eleverna får lära sig om designprocessen. De arbetar med att formulera idéer för en egen teknisk lösning, med fokus på hur enkel mekanik kan integreras för att göra lösningen mer funktionell.
### v. 19 – Sammanfatta tekniska lösningar (8/5-14/5)
– Lektion 7 – Presentation av tekniska lösningar. – Eleverna presenterar sina tekniska lösningar för klassen. Diskussioner om fördelar och nackdelar med varandras lösningar. Ge feedback och reflektion över den designprocess som genomförts.
### v. 20 – Evaluering av tekniska system (15/5-21/5)
– Lektion 8 – Utvärdering av olika tekniska system. – Genomgång av metoder för att utvärdera tekniska system och hur man kan mäta effektivitet och hållbarhet i praktiska tillämpningar. Eleverna arbetar med exempel och gör egna bedömningar.
### v. 21 – Arbete med projekt (22/5-28/5)
– Lektion 9 – Elevprojekt kopplat till teknik. – Eleverna får arbeta i grupper för att utveckla ett teknikprojekt där de tillämpar vad de lärt sig, inklusive enkla mekanismer. De skapar en prototyp och planerar för demonstration.
### v. 22 – Elevpresentationer och utvärdering (29/5-4/6)
– Lektion 10 – Presentation av projekt och feedback. – Avslutande redovisning av elevprojekten inför klasskamraterna. Varje grupp ger och tar emot konstruktiv kritik.
### v. 23 – Avslutning och reflektion (5/6-11/6)
– Lektion 11 – Reflektion över teknikens roll och betydelse. – Eleverna reflekterar över vad de har lärt sig under perioden. Diskutera framtidens teknik och elevens egna roll i utvecklingen av teknik.
## Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen