Lektionsplanering
Redogörelse
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Evolution
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning. | Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden. |
| Biologins idéhistoria med tyngdpunkt på evolutionen. | Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med viss säkerhet enkla egna frågor. |
| Naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst och utveckling. | Eleven diskuterar översiktligt frågor som rör biologins betydelse för individ och samhälle. |
| Släktträd och principer för indelning av organismvärlden. | I diskussionerna för eleven fram enkla argument och redogör översiktligt för konsekvenser av något tänkbart ställningstagande. |
Källa: [Gy11, Biologi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till evolution (10 min)
- Förklara begreppet evolution och dess historiska bakgrund.
- Diskutera varför evolution är grundläggande för biologin.
- Ge exempel på olika typer av evolutionära förändringar.
2. Naturligt urval (15 min)
- Beskriv hur naturligt urval fungerar med konkreta exempel.
- Visa en kort video som illustrerar naturligt urval i djurvärlden.
- Diskutera i grupp hur miljön påverkar naturligt urval.
3. Evolutionens grundpelare (10 min)
- Gå igenom de tre grundpelarna: variation, ärftlighet, och överlevnad.
- Diskutera vad som händer när dessa faktorer kombineras.
4. Diskussion och reflektion (15 min)
- Låt eleverna reflektera över hur evolution påverkar nuvarande biologisk mångfald.
- Diskutera etiska och samhälleliga perspektiv på evolution och genetisk modifiering.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Evolutionens definition – Förståelsen för vad evolution innebär och dess betydelse för biologin.
- Naturligt urval – Konceptet och processerna bakom naturligt urval och hur det formar arter över tid.
- Mekanismen bakom evolution – Genetiska faktorer och miljöförhållanden som påverkar evolutionära förändringar.
- Biologisk mångfald – Hur evolution skapar variation inom och mellan arter och betydelsen av detta för ekosystemen.
- Etiska dilemman – Diskussion om genetiska manipuleringar i relation till evolutionär teori.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Evolution | Processen genom vilken arter förändras över tid. | Från latin “evolutio” som betyder “utveckling”. |
| Naturligt urval | Den mekanism genom vilken organismer bättre anpassade till miljön överlever. | Från latin “natura” och “electio”. |
| Variation | Skillnader inom en population som kan påverka överlevnad och reproduktion. | Från latin “variatio”. |
| Artbildning | Processen genom vilken nya arter utvecklas. | Från latin “species” och “facere”. |
| Genetisk modifiering | Teknik som används för att förändra genetiskt material på specifika sätt. | Från grekiska “genos” menar “släkt”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar förståelsen av evolution vår syn på biologisk mångfald och artbevarande?
- B. Vilka etiska frågor kan uppkomma i samband med genetiskt modifierade organismer?
- C. Hur kan vi använda evolutionära perspektiv för att lösa moderna biologiska problem som antibiotikaresistens?
Aktivitet
En engagerande aktivitet kan vara att dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en specifik art att forska på. Eleverna ska presentera hur evolutionen har påverkat artens utveckling, inklusive naturligt urval och vilka miljöfaktorer som har spelat en roll. De ska också diskutera vilken betydelse artens anpassning har haft för dess överlevnad och reproduktion.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad betyder evolution? | Processen genom vilken arter förändras. |
| Vilka är de tre grundpelarna i evolution? | Variation, ärftlighet och överlevnad. |
| Vad är naturligt urval? | Mekanismen genom vilken de bäst anpassade överlever. |
| Hur påverkar miljön evolution? | Miljön avgör vilka individer som överlever och reproducerar. |
| Ge ett exempel på ett evolutionärt exempel? | Antibiotikaresistenta bakterier. |
| Vad är betydelsen av biologisk mångfald? | Det säkerställer stabila ekosystem. |
| Definiera genetik. | Läran om arv och gener. |
| Hur relaterar etik till evolution? | Frågor kring genetisk manipulation. |
Hemuppgift
En bra hemuppgift kan vara att eleverna ska skriva en uppsats på 2-3 sidor (A4) där de beskriver en specifik art och dess evolutionära historia. De ska inkludera hur naturligt urval kan ha påverkat artens utveckling samt diskutera eventuella framtida evolutionära förändringar.
Citat
”Även om evolutionen omedvetet kan verka hända för oss, så är dess lagar ändå väl definierade.” – Charles Darwin, 1859. Detta citat knyter an till lektionen genom att belysa hur naturliga lagar styr evolutionära processer, vilket är centralt för förståelsen av evolution.