Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Matematik. Problemlösning med blandade räknesätt. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 5

Ämne eller kurs: Matematik

Tema: Problemlösning med blandade räknesätt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Användning av de fyra räknesätten för att lösa matematiska problem Eleven kan lösa problemlösningsuppgifter som involverar de fyra räknesätten.

[Lgr22, Matematik, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till problemlösning (10 min)

  • Presentera syftet med lektionen: att lära sig hur man använder de fyra räknesätten för att lösa olika typer av uppgifter.
  • Diskutera vilken typ av problem som kan uppstå i vardagen där man behöver räkna.

2. Genomgång av exempeluppgifter (15 min)

  • Ge exempel på blandade räknesätt i problemlösningar:
  • Exempel 1: Anna har 3,5 kg äpplen. Hon ger 1,2 kg till sin vän. Hur mycket har hon kvar?
  • Exempel 2: Ett paket kostar 29,95 kronor. Om du köper 3 paket, hur mycket kostar det totalt?
  • Exempel 3: Maria och Peter har 6,3 liter mjölk tillsammans. Maria har 2,7 liter. Hur mycket har Peter?
  • Gå igenom varje exempel steg för steg med eleverna och visas hur uppställningar görs för varje räknesätt.

3. Grupparbete med problemlösning (20 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge varje grupp en uppsättning problem som de ska lösa med hjälp av de fyra räknesätten och lämpliga uppställningar.
  • Exempel på uppgifter:
  • 1. En flaska läsk kostar 19,50 kronor. Om du köper 4 flaskor, hur mycket betalar du totalt?
  • 2. Du har 15,8 meter rep. Du klipper av 3,5 meter. Hur lång är den återstående repbiten?
  • 3. En bok kostar 120,75 kronor. Du har 200 kronor. Hur mycket får du tillbaka?

4. Presentation av gruppernas resultat (10 min)

  • Låt varje grupp presentera sina lösningar och förklara hur de kom fram till sina svar.
  • Diskutera olika metoder som används av grupperna och betona vikten av att välja rätt räknesätt.

Ämnesinnehåll

  • Blandade räknesätt: Förstå hur man kombinerar olika räknesätt för att lösa problem.
  • Problemstruktur: Lärningsmoment i att strukturera problem inför lösning.
  • Användning av decimaltal: Träna på att använda decimaltal korrekt i olika sammanhang.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Problemlösning Processen att använda matematiska färdigheter för att lösa konkreta problem. Från latin “problems” som betyder “fråga”.
Uppställning Metod för att ordna siffror för att underlätta beräkning. Från franska “établir” som betyder “att ställa”.
Negativt tal Tal som är mindre än noll, ofta använt i samband med subtraktion. Från latin “negare” som betyder “att förneka”.
Decimaltal Tal som innehåller decimaler, vilket används för att representera delar av ett heltal. Från latin “decimus” som betyder “tio”.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är det viktigt att kunna blanda räknesätten?
  • B. Hur kan du använda matematik i praktiska problem i ditt liv?
  • C. Vilken typ av problem tyckte du var lättast och svårast att lösa?

Aktivitet

Ett individuellt arbete där eleverna får i uppgift att skapa egna problemlösningar som involverar decimaltal och blandade räknesätt. De ska skriva ner sina problem och öva på att presentera dem i klassrummet under nästa lektion.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad lärde du dig om problemlösning? (elevens svar)
Ge ett exempel på ett problem du löste idag. (elevens svar)
Vilket räknesätt använde du huvudsakligen? (elevens svar)
Hur känns det att arbeta med blandade räknesätt? (elevens svar)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva ner fem egna problemlösningar som involverar de fyra räknesätten. Varje problem ska ha en kort beskrivning och ett svar. De ska också försöka använda decimaltal i minst tre av problemen.

Citat

“Matematik är inte ett ämne. Matematik är en livsstil.” – Robert C. P. K.

Detta citat understryker att matematik genomsyrar många aspekter av livet och att färdigheterna vi lär oss har praktisk tillämpning utanför skolan.


Modern Tillbaka-knapp