Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Bild – Bildanalys och skapande

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild
Tema: Bildanalys och skapande

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska behandla betraktande, analys och tolkning av olika typer av visuella framställningar i anslutning till eget bildarbete. Vidare omfattar det diskussioner och värderingsövningar kring eget och andras arbete med bilder, samt arbete med konstnärliga processer både enskilt och i grupp.

Kunskapskrav

Eleven gör enkla bildtolkningar, redogör översiktligt för bildens byggstenar och diskuterar översiktligt bildbetydelser i samband med det egna arbetet. Dessutom gör eleven enkla bedömningar av egna och andras bilder samt enkla reflektioner över sammanhanget och bildens funktion.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till bildanalys (15 min)

  • Introducera vad bildanalys innebär och dess betydelse i konstnärligt arbete.
  • Diskutera olika perspektiv på bildtolkning inklusive kultur, historia och personliga upplevelser.
  • Visa exempel på konstverk och tillämpa analysmetoder i diskussionen.

Skapande av egna bilder (20 min)

  • Genomgång av olika tekniker och material som kan användas i bildskapande.
  • Ge eleverna tid att brainstorma och skissa sina egna idéer baserat på bildanalysen.
  • Uppmuntra eleverna att tänka på vad de vill uttrycka och varför.

Presentation av arbete (10 min)

  • Låt eleverna kort presentera sina skisser för klassen och redovisa sina tankar kring vad de vill förmedla.
  • Diskutera vad de har lärt sig under analysfasen och hur det speglas i deras egna verk.

Feedback och diskussion (5 min)

  • Samla klassen för att ge feedback på presentationerna och diskutera olika tolkningar.
  • Ta upp frågor om vad som kan förbättras i den fortsatta processen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en bild som reflekterar deras tolkning av ett tema som diskuterades under lektionen. De ska använda tekniker och material de lärt sig om, samt insikterna från bildanalysen. Vid skapandet av bilden uppmanas eleverna att reflektera över sina val av färg och form, och hur dessa kan påverka tolkningen av deras arbete.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

  • Vilka element använde du för att förstärka temat i din bild? Svar: Genom färgval och komposition.
  • Hur skulle du tolka dina egna och andras bilder utifrån det vi diskuterat idag? Svar: Jag skulle fokusera på känslor och budskap som förmedlas.
  • Nämn en teknisk aspekt som var viktig i ditt skapande. Svar: Linjens och formens betydelse.
  • På vilket sätt tror du att betraktares perspektiv kan förändra en bilds betydelse? Svar: Varje person har sin egen bakgrund och erfarenheter som påverkar tolkningen.
  • Vad har du lärt dig idag som du kan använda i ditt framtida bildarbete? Svar: Vikten av att reflektera över min egen process och analys.

Hemläxa

Skriva en reflektion (ca 300 ord) om en bild du har sett under veckan och analysera dess element utifrån det vi diskuterat i lektionen.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska välja ett konstverk från en genrer av sitt val och genomföra en djupgående analys som inkluderar stil, teknik, budskap, och påverkan på betraktaren. Analysen ska vara skriven och innehålla referenser till relevant litteratur eller artiklar om konstverket.

Förslag för nästa lektion

Tema: Färglära och dess betydelse i bildkonst. I nästa lektion kommer vi att fokusera på färglära, diskutera hur färger påverkar känslor och stämningar i konstverk. Eleverna får göra praktiska övningar i färgblandning och applicering av färgteorier i sina egna skapelser. Denna lektion är relevant eftersom förståelsen av färg kan förbättra deras bildskapande och bidra till djupare analyser av konstverk. Kunskapskravet som blir aktuellt är att eleverna ska redogöra för och diskutera bildens byggstenar, inklusive färg.

Förberedelser

  • Förbereda exempel på bilder och konstverk för analys under lektionen.
  • Samla material och verktyg för bildskapande.
  • Göra i ordning utrymmet för gruppdiskussioner och presentationer.

Modern Tillbaka-knapp