Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 1a1. Källkritik: Myter och legender. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Redogörelse

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a1
Tema: Källkritik: Myter och legender

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. Eleven kan jämföra och analysera olika källor och deras användbarhet i olika sammanhang. Eleven kan också redogöra för syftet med olika typer av källor och deras styrkor och svagheter.

[Gy11, Historia, Historia 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till källkritik (10 min)
  • Presentation av begreppet källkritik och dess betydelse.
  • Exempel på olika typer av källor.
  • Diskussion om varför källkritik är viktigt i studier av historia.
  • Genomgång av de fem källkritiska aspekterna: äkthet, tid, beroende, tendens och relevans.
2. Djupdykning i myter och legender (15 min)
  • Presentation av vad som definierar en myt och en legend.
  • Diskussion om skillnaden mellan verklighet och fiktion.
  • Exempel på välkända myter och legender.
  • Fråga eleverna: Hur påverkar dessa berättelser vår uppfattning om verkligheten?
3. Källkritisk analys av myter (15 min)
  • Eleverna delas in i grupper för att analysera en myt eller legend.
  • Varje grupp ska undersöka den källkritiska aspekten av deras berättelse.
  • Grupperna förbereder en kort presentation av sina analyser.
  • Diskussion i klassen efter presentationerna.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Sammanfatta vad vi har lärt oss om myter och legender och deras källkritiska värde.
  • Ställ öppna frågor till eleverna om deras åsikter kring källkritik.
  • Ge exempel på hur källkritik kan tillämpas i deras egna studier.
  • Uppmana eleverna att alltid tänka på källorna när de söker information.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Källkritiska metoder: Metoder för att analysera och värdera historiska källor, såsom dokument, bilder och muntliga berättelser.
  • Historiska kontexter: Förståelse för de sociala, kulturella och politiska sammanhang där myter och legender har skapats.
  • Skillnader mellan källor: Förmågan att identifiera och värdera skillnaderna mellan första- och andrahandskällor.
  • Tidsperspektiv: Hur tidsepoker påverkar tolkningen av källor och berättelser.
  • Perspektivkritiskt tänkande: Att förstå hur olika perspektiv och erfarenheter kan påverka berättelser om historien.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Källkritik Metod för att bedöma trovärdighet och relevans av olika källor. Från ordet “källa” som betyder ursprung eller avsändare.
Mythos Berättelse som förklarar eller ger mening åt världen. Från grekiskan, där mythos betyder berättelse eller historia.
Legende Berättelse som ofta har en heroisk eller fantastisk karaktär. Kommer från latinets “legenda”, vilket betyder något som ska läsas.
Perspektiv Synvinkel eller åsikt som influerar hur vi ser på en historia. Från latinets “perspectiva”, som refererar till att se genom något.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan myter och legender förändras över tid, och vilken betydelse har det för vår förståelse av historia?
  • B. På vilket sätt kan vi finnas likheter mellan nutida berättelser och historiska myter?
  • C. Vem avgör vilken historia som berättas, och hur påverkar det vår förståelse av vår egen identitet?

Aktivitet

Eleverna kommer i grupper om tre att välja en myt eller legend som de anser är intressant. De kommer att arbeta med att analysera den utifrån de källkritiska aspekterna samt skapa en presentation där de förklarar hur myten eller legenden har påverkat människors syn på verkligheten. Varje grupp får 20 minuter på sig att förbereda sin presentation och tre minuter att framföra den för klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är källkritik? En metod för att bedöma källors trovärdighet.
Ge ett exempel på en myt. Myten om Hercules.
Vad är skillnaden mellan en myt och en legend? En myt förklarar ursprung medan en legend handlar om hjältar.
Vilka aspekter ingår i källkritik? Äkthet, tid, beroende, tendens och relevans.
Hur påverkar tidsperspektiv källor? Det påverkar hur vi tolkar och värderar källorna.
Varför är det viktigt med perspektivkritiskt tänkande? För att förstå hur olika bakgrunder påverkar berättelser.
Kan myter ha en sann grund? Ja, de kan innehålla kärnor av sanning.
Vad kan vi lära oss av historiska myter? De kan ge insikter om samhällets värderingar och tro.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en analys av en vald myt eller legend och beskriva hur den har påverkat vår historia och kultur. Analysen ska vara minst 2 A4-sidor lång och innehålla referenser till minst tre olika källor. Tänk på att använda källkritiska metoder i din analys.

Citat

*”Berättelser är vår största makt; de formar våra världar.”* – Chimamanda Ngozi Adichie, 2009. Citatet belyser vikten av berättelser, inklusive myter och legender, i att forma vår förståelse av verkligheten och identiteten.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.


Modern Tillbaka-knapp
×