Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Antikens idrott och spel
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Idrottens och spelens plats i antikens samhälle. | – Eleven visar grundläggande kunskaper om antikens idrott och spel. |
– Skillnader och likheter mellan antika och moderna sporter. | – Eleven medverkar i att diskutera skillnader och likheter mellan antika och moderna sporter. |
– Värderingar kopplade till prestation och moral i antika spel. | – Eleven visar förmåga att föra resonemang om värderingar kopplade till prestationer. |
[Gy11, Historia 1a1]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till antikens idrott och spel (10 min)
- Tala kortfattat om vad som kännetecknar antikens idrott.
- Framför korta fakta om särskilda spel, exempelvis de olympiska spelen.
- Diskutera skillnader med dagens idrott.
- Ställ öppna frågor för att få igång diskussion.
- Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in klassen i mindre grupper.
- Tilldela varje grupp ett spel från antiken att diskutera.
- Grupperna presenterar sina tankar i klassen.
- Diskutera gemensamma teman och skillnader.
- Analys av kontext (15 min)
- Använd källor för att analysera varför idrott var viktigt i det antika samhället.
- Diskutera hur värderingar återspeglades i spelen.
- Koppla till nutida idrott och dess genomslag i samhället.
- Avslutning (10 min)
- Sammanfatta lektionen.
- Ställ frågor för att knyta an till nästa lektions ämne.
- Ge studenterna en hemuppgift som knyter an till begreppen som diskuterats.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Olympiska spelen. Diskussion om hur Olympiska spelen startade och dess betydelse i det antika Grekland. Kolla på regler och hur de har utvecklats.
- Idrottens roll i sociala sammanhang. Hur idrott knöt samman samhällen och främjade social status bland deltagare.
- Idrott och politik. Undersöka kopplingen mellan idrott och politiska skeenden samt deras betydelse för ledarskap.
- Moraliska aspekter. Reflektera över matchfixning och dess moraliska dimensioner i antiken och dess reflektioner i modern tid.
- Likheter och skillnader med moderna sporter. En djupgående analys av hur moderna sporter fortfarande bär drag av antikens spel.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Olympisk | Relaterat till de antika spelen som ägde rum i Olympia, Grekland. | Kommer från grekiskans “Olympia”. |
Idrott | Fysisk aktivitet och sport, ofta enligt specifika regler. | Kommer från fornnordiska “ídrótt”. |
Atlet | Tävlare i idrott, ursprungligen i de antika spelen. | Från grekiskans “athlēsis”, som betyder tävling. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att uthållighetsidrott skiljer sig från lagidrott i antiken?
- B. Vilka värderingar tycker ni reflekteras i dagens idrotter jämfört med antikens?
- C. Finns det moraliska dilemman i dagens sport som kan jämföras med de som fanns i antikens spel?
Aktivitet
Som en del av lektionen ska eleverna skapa ett kort skådespel som återger en scen från ett antikt spel. Grupper delas in och delas upp i roller, där de kan använda sig av enkla rekvisita som finns i klassrummet. Eleverna får använda sin kreativitet för att illustrera hur otippade händelser kunde påverka resultaten av dessa spel.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad var olympiska spelen? | Idrottsevenemang i antikens Grekland som hyllade gudarna. |
2. Vilken betydelse hade idrott i antikens samhälle? | Det sammanfogade samhällen och främjade social status. |
3. Nämn ett exempel på ett antikt spel. | Boxning. |
4. Vad är en “atlet”? | En tävlare i idrottens värld. |
5. Hur relaterar dagens idrottar till antikens? | Likheterna finns i regler och tävlingsformer. |
6. Vilka moraliska dilemman uttrycktes under antikens tävlingar? | Matchfixning och bedrägeri. |
7. Varför var prestation viktigt? | För prestigens skull och gudarna. |
8. Hur skapas en koppling mellan idrott och politik? | Genom att idrott används för att förmedla makt och ledarskap. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skapa en skriftlig reflektion där de jämför ett valt antikt spel med en modern motsvarighet. Eleverna ska beskriva regler, värderingar och samhällelig betydelse för varje spel. Längden på texten ska vara 2-3 A4-sidor.
Citat
”Som en man tävlar, så lever han.” – Platon, 400 f.Kr. Detta citat reflekterar den antika värderingen kring prestation och hur den relaterar till individens liv och värde i samhället.