Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a2
Tema: Imperialism: Kulturmöten och konflikter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till imperialism (10 min)
- Diskutera vad imperialism innebär och dess historiska sammanhang.
- Ge exempel på koloniala makter och deras områden.
- Fråga eleverna om deras kännedom om imperialismens påverkan på olika kulturer.
- Presentera nyckelbegrepp kopplade till imperialism.
2. Källkritisk analys (15 min)
- Inför en analys av primärkällor relaterade till imperialism.
- Dela ut ett källmaterial som beskriver kulturmöten under imperialismen.
- Gå igenom hur man kritiskt kan granska källor.
- Diskutera källornas trovärdighet och perspektiv.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in klassen i små grupper för diskussioner om kulturmöten under imperialismen.
- Varje grupp får ett specifikt område att fokusera på.
- Be grupperna att redogöra för sina diskussioner i klassen.
- Sammanfatta vad som framkommit i diskussionerna.
4. Reflektion över nutiden (10 min)
- Gestalta hur imperialism fortfarande påverkar samhällsstrukturer och identiteter idag.
- Diskutera konkreta exempel på idag relevanta händelser kopplade till imperialism.
- Låt eleverna dela med sig av sina tankar och upplevelser.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kulturell påverkan: Eleverna ska förstå hur imperialismen påverkade olika kulturer genom kolonialisering och kulturutbyte.
- Konflikter: Förstå breda och specifika konflikter orsakade av imperialistiska makter och hur dessa påverkar nuvarande internationella relationer.
- Identitet: Diskutera begreppet identitet och hur imperialismen har format olika folks identiteter över tid.
- Ekonomiska konsekvenser: Beskriva de ekonomiska konsekvenserna av imperialismen på både koloniserade och koloniserande länder.
- Källkritik: Utveckla färdigheter att analysera och kritiskt granska historiska källor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Imperialism | Politik att skapa och utöka ett imperium genom kolonisering eller erövring. | Från latinska “imperium” som betyder makt eller herravälde. |
Kulturmöte | Interaktioner mellan olika kulturer som kan leda till förändringar. | Från svenska “kultur” och “möte”. |
Kolonialism | Praktik där ett land tar kontroll över ett annat lands territorium. | Från latinets “colonialis” som betyder bosättning. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur har imperialismens arv fortsatt att påverka dagens kulturella och politiska landskap?
- B. Finns det exempel på motstånd mot imperialism, och i så fall hur formades dessa rörelser?
- C. Vilka etiska dilemman uppstår när man diskuterar imperialism och dess konsekvenser idag?
Aktiviteter
En lektionsaktivitet kan vara att eleverna får skapa en tidslinje som visar viktiga händelser inom imperialismen. De kan arbeta i grupper och använda digitala verktyg för att samla information och bilder. Tidslinjen kan också inkludera förklaringar av dess påverkan på olika kulturer och samhällen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är imperialism? | En politik för att expandera ett imperium. |
Ge ett exempel på en koloniserad region. | Afrika under europeisk kolonialism. |
Vilka kulturella påverkan skedde under imperialismen? | Utbyte och konflikter mellan kulturer. |
Vad betyder kolonialism? | Kontroll över ett område av ett annat land. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats om ett specifikt kulturellt eller politiskt resultat av imperialismen. De ska inkludera sina insikter om hur dessa resultat påverkar världen idag. Uppsatsen ska vara mellan 2-3 sidor lång, skriven i A4-format med tydlig struktur och källhänvisningar.
Citat
”Imperialism är att göra världen ännu mer orättvis.” – Naomi Klein, 2007. Detta citat betonar att imperialism har långsiktiga konsekvenser för de nationer som påverkas negativt och föder ojämlikheter.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.