Lektion. Historia 1a2. Mellankrigstiden: Konst och kultur. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne eller kurs:

Historia 1a2

Tema:

Mellankrigstiden: Konst och kultur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster.
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter.
Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation.
Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser.
Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden.
Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden.

[Gy11, Historia 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till mellankrigstiden (10 min)
  • Beskriv varför mellankrigstiden är en betydelsefull period i historien.
  • Ge en översikt över de viktigaste händelserna under denna tid.
  • Förklara hur första världskriget påverkade Europa.
  • Presentera central konst och kultur under mellankrigstiden.
2. Diskussion om konstnärliga strömningar (15 min)
  • Dela in klassen i små grupper för att diskutera olika konstformer.
  • Låt grupperna reflektera över hur konsten speglade samhället.
  • Samla tankar och insikter och diskutera som klass.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
3. Analys av specifika verk (15 min)
  • Välj ut ett par betydande verk från perioden.
  • Analysera och diskutera deras betydelse och budskap.
  • Diskutera kontexten som verken skapades i.
  • Reflektera över reklam och propaganda i konst under denna tid.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Be eleverna sammanfatta vad de lärt sig under lektionen.
  • Ställ frågor om hur mellankrigstiden påverkar våra liv idag.
  • Avsluta med en öppen diskussion om lärdomarna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Konstruktion av identitet. Hur konst och kultur i mellankrigstiden bidrog till formandet av identiteter i Europa.
  • Sociala strömningar. De sociala rörelserna som påverkade konst och kultur under mellankrigstiden.
  • Kommersialisering av konst. Hur konstverk användes för reklam och politik under mellankrigstiden.
  • Konstnärernas roll. Vilken betydelse hade olika konstnärer och deras verk under denna tid?
  • Lärdomar för framtiden. Vad kan vi lära oss av den konst som producerades under mellankrigstiden?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Surrealism En konst- och litterär rörelse som förespråkar det undermedvetna och dröm-tänkande. Från franskans “surréaliste”, som betyder “över verkligheten”.
Modernism En bred kulturell rörelse som strävar efter att bryta med det förgångna. Från latinets “modernus”, som betyder “nutida”.
Dadaism En anti-konst rörelse som föddes som en reaktion på första världskriget. Ursprungligen ett nonsensord valt för sin absurditet.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att konstnärer påverkades av de sociopolitiska förhållandena under mellankrigstiden?
  • B. I vilken utsträckning anser ni att konst kan reflektera och förändra samhället?
  • C. Vad skulle hända med vår nuvarande kultur om en liknande situation skulle uppstå igen i framtiden?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en konstinstallation som reflekterar teman från mellankrigstiden. De ska visa hur de tolkar olika sociala och konstnärliga strömningar och koppla dessa till aktuella händelser. Grupperna ska ha en presentation inför klassen om sitt verk och dess betydelse. Detta ger en praktisk inlärning genom skapande och reflektion.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilken konstform var mest framträdande under mellankrigstiden? Surrealism.
2. Hur påverkade första världskriget kulturen i Europa? Det ledde till nya uttryck och former av konst och litteratur.
3. Ge exempel på en känd konstnär från mellankrigstiden. Salvador Dalí.
4. Vad står Dadaism för? En anti-konst rörelse som ifrågasätter standarderna för konst.
5. Vad reflekterar surrealismen? Det undermedvetna och drömvärlden.
6. Hur kan konst skapa debatt i samhället? Genom att utmana normer och ställa politiska och sociala frågor.
7. Vilken roll hade kvinnliga konstnärer på denna tid? De började få mer plats och erkännande i konstvärlden.
8. Vilken betydelse har kulturarvet från mellankrigstiden idag? Det fortsätter att påverka dagens konst, litteratur och samhällsdebatter.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja ett konstverk från mellankrigstiden och skriva en analys (ca 2-3 A4-sidor). I analysen ska de beskriva konstverket, dess innehåll, kontext och hur det speglar både sin tid och påverkar vår nutid. Eleverna ska stödja sina argument med exempel från lektionen och egen forskning.

Citat

”Konst är den mest effektivaste medlet för att göra världen till en plats där människor kan leva och inte bara existera.” – Paul Klees, 1924. Detta citat belyser vikten av konst och kultur i samhällsutvecklingen och speglar hur konst kan påverka människors liv och samhället i stort.


Modern Tillbaka-knapp