Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 1a2. Sveriges 1700-tal: Karolinska tiden. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1a2

Tema: Sveriges 1700-tal: Karolinska tiden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden.

[Gy11, Historia 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till den Karolinska tiden (10 min)
  • Presentera huvudteman relaterade till Karolinska tiden.
  • Diskutera viktiga historiska personer, t.ex. Karl XII.
  • Förklara konflikten med Danmark och Ryssland.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
2. Teamarbete kring källmaterial (20 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge varje grupp specifika källor att arbeta med.
  • Instruera dem att analysera källorna kritiskt.
  • Be grupperna att sammanfatta sina fynd.
3. Klassdiskussion och reflektioner (10 min)
  • Samla eleverna för en gemensam diskussion.
  • Uppmana grupperna att presentera sina insikter.
  • Reflektera över vad de har lärt sig.
  • Ställ frågor kring hur dessa händelser påverkar vår samtid.
4. Sammanfattning och utvärdering (10 min)
  • Sammanfatta lektionen med hjälp av elevernas input.
  • Fråga eleverna vad de tyckte om lektionens upplägg.
  • Ge en kort överblick av vad som kommer näst.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Karl XII:s regering: En djupdykning i Karl XII:s regeringstid och dess påverkan på Sverige.
  • Stora nordiska kriget: Vad var det, och vilka var de centrala händelserna?
  • Politisk och social förändring: Hur påverkade dessa händelser Sveriges samhälle och struktur?
  • Kultur och vetenskap: Vilken roll spelade vetenskap och kultur under denna tid?
  • Folkliv och ekonomi: Hur levde människor under Karolinska tiden och hur fungerade ekonomin?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Karolinska Relaterat till kung Karl XII och den tid han regerade. Från latin “Carolus”.
Statsbildning Processen där en stat formas och utvecklas. Från latin “status” som betyder “tillstånd”.
Befolkningsutveckling Förändringar i befolkningsantalet över tid. Från latin “populatio”, vilket betyder “befolkning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkade Karl XII:s beslut Sveriges ställning som makt i Europa?
  • B. Vilka jämförelser kan göras mellan dagens konflikter och de som inträffade under Karolinska tiden?
  • C. Hur skulle du beskriva livet för en vanlig medborgare under denna tid?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får var och en i uppdrag att skapa en tidslinje som inkluderar viktiga händelser och personer från Karolinska tiden. Tidslinjen ska innehålla datum, beskrivningar och visuella element såsom bilder eller kartor. Dessa tidslinjer ska sedan presenteras för klassen för att fördjupa förståelsen av tidsperiodens väsentliga händelser.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad var Stora nordiska kriget? Ett krig mellan Sverige och en koalition av flera andra länder.
Vilka var de viktigaste händelserna under denna tid? Slaget vid Poltava, Karl XII:s död, och Sveriges territoriella förändringar.
Vilken betydelse hade Karl XII för Sveriges historia? Han påverkade Sveriges status och maktbalans i Europa avsevärt.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 A4 sidor) där de reflekterar över huruvida de anser att Karl XII:s politik fortfarande påverkar Sverige idag. De ska använda minst två historiska källor i sin argumentation och referera till både fördelar och nackdelar med hans beslut och deras långsiktiga konsekvenser.

Citat

“Historien är inte bara vad som har hänt, utan även hur vi väljer att minnas det.” – Anonym Detta citat belyser vikten av hur vi tolkar och använder historia, ett centralt tema i vår lektion idag.

Uppföljning

UPPGE ETT AV NYCKELORDEN SÅ UTFÖR JAG DET

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp